Home

Algemeen

Onderstaande tabel geeft de financiële ontwikkelingen op hoofdlijnen weer. De toelichting op de ontwikkelingen vindt u in de programma’s onder het kopje “Wat gaat dat kosten?”

2025
Begroting

2026
Begroting

2027
Begroting

2028
Begroting

Meerjarenbegroting 2024-2027

774

-1.574

-3.279

-3.239

Raadsbesluiten tot en met 1e bijstelling 2024

1.134

1.434

1.163

1.117

Subtotaal meerjarenbegroting 2024 - 2027

1.907

-140

-2.116

-2.122

Raadsbesluiten > 1e bijstelling 2024 < begroting 2025

-1.993

425

80

132

Actuele begroting 2025 - 2028

-86

285

-2.036

-1.990

Gemeentefonds

483

345

340

715

Loon- en prijscompensatie

-83

72

216

57

Rente, afschrijving en financiering

2.396

1.172

921

-1.002

Onontkoombaar knelpunt

-420

-333

-133

-133

Autonome ontwikkelingen

-860

-1.880

-175

-700

Diverse kleine mutaties < € 50.000

-213

-399

-307

-405

Nieuw beleid

-1.115

-1.180

-979

-977

Ombuigingen

382

765

1.147

1.530

Meerjarenbegroting 2025- 2028

484

-1.154

-1.005

-2.904

Als de bovenstaande begrotingssaldi voor de jaren 2025-2028 worden gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten dan levert dat de onderstaande structurele begrotingssaldi op:

Structureel begrotingssaldo

2025
Begroting

2026
Begroting

2027
Begroting

2028
Begroting

Saldo baten en lasten voor mutaties reserves

1.712

-2.626

-2.241

-3.431

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

-1.227

1.472

1.236

527

Begrotingssaldo

484

-1.154

-1.005

-2.904

Waarvan incidentele baten en lasten (saldo)

-4.940

-505

-280

-398

Structureel begrotingssaldo

5.424

-649

-725

-2.506

+/+ = voordeel
-/- = nadeel
Voor loon- en prijscompensatie, rente, afschrijving en financiering en overige technische mutaties volgt hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen. Deze komen niet meer terug in de afzonderlijke programma's. Ook voor diverse kleine mutaties kleiner dan € 50.000 is geen toelichting in de programma's opgenomen.

Loon- en prijscompensatie

Voor de loon- en prijscompensatie zijn de budgetten geïndexeerd op basis van de CAO en premieontwikkeling, bestaande contracten en verplichtingen. De grootste ontwikkeling betreft de indexering van loon- en inhuurkosten. We indexeren de loonkosten jaarlijks op basis van de meicirculaire. Dit percentage is vastgesteld op basis van de verwachte cao-ontwikkeling binnen de overheid en de verandering op het gebied van sociale wetgeving en pensioenpremies. Voor 2025 is de loonindex 4,4% wat overeenkomt met nagenoeg € 1,9 miljoen.
De tarieven voor maatwerkvoorzieningen van jeugdzorg en WMO zijn geïndexeerd op basis van de voorlopige OVA-index voor 2025. Dit heeft een nadelig effect van € 742.000. In september 2024 wordt de index definitief vastgesteld voor toepassing per 1 januari 2025. De tarieven voor gas en elektra zijn bijgesteld aan de hand van de huidige contracten. Ten opzichte van de begroting 2024 is dit een stijging van € 443.000. Daarnaast zijn aan de hand van contract afspraken diverse budgetten bijgesteld voor een totaal bedrag van € 302.000. Het betreft onder andere contributie van het VNG, abonnementen en schoonmaakkosten.

Vanuit de meicirculaire 2024 hebben we van het rijk voor de loon- en prijsontwikkeling een bedrag van € 3,2 miljoen ontvangen. Deze post zetten we nu in voor deze kosten stijging. Per saldo komt er dan een bedrag van € 83.000 ten laste van het begrotingsresultaat van 2025.

Rente, afschrijving en financiering

Voor de meerjarenbegroting zijn de vaste activa meerjarig doorgerekend voor de rente en afschrijving.  Daarvoor hebben we de definitieve saldi vanuit de jaarrekening 2023 als basis genomen. Deze zijn aangevuld met ontwikkelingen in de planning. Doordat diverse investeringen later worden opgeleverd dan eerder was gepland, levert dit een (tijdelijk) voordeel voor de exploitatie op.
Voorbeeld hiervan is de verschuiving van de oplevering van de basisschool in Sevenum. Voor 2026 zijn er minder kapitaallasten.
Daarnaast hebben we de financieringsbehoefte meerjarig doorgerekend. Hieruit blijkt dat we in de toekomst geld moeten aantrekken om de investeringen te kunnen financieren. Voor het aantrekken van lang vreemd vermogen rekenen we met 3,18%. Daarnaast ontstaat er een voordeel omdat de investeringen van riolering van 2024 zijn verschoven. De btw op de investeringen zijn een voordeel voor de exploitatie. Omdat de investeringen niet in 2024 plaatsvinden is dat voor 2024 een nadeel. Voor de jaren 2025 - 2027 is dit een voordeel.

Overige technische mutaties

Zoals de naam al zegt gaat het om technische wijzigingen. Deze zijn administratief van aard en hebben geen invloed op het saldo van de meerjarenbegroting. Wel kunnen het wijzigingen zijn die op meerdere programma's betrekking hebben.

Specificatie van de mutaties per programma

Onderstaande is een specificatie van de onderdelen opgenomen. Het betreft de onderdelen gemeentefonds, onontkoombaar knelpunt, autonome ontwikkelingen, nieuw beleid en ombuigingen.
In de specificatie zijn de programmanummers opgenomen. Per programma is onder het kopje 'Wat gaat dat kosten een toelichting opgenomen.
Het kan voorkomen dat onderwerpen in meerdere programma's terugkomen, omdat de financiële vertaling meerdere programma's raakt. De verslaggevingsvoorschriften, het BBV, schrijven voor dat mutaties per programma worden gepresenteerd en geautoriseerd door de gemeenteraad. Het samenvoegen van gelijke regels in verschillende programma's is daarom geen optie. We begrijpen dat dit de overzichtelijkheid niet altijd ten goede komt.

2025
raming

2026
raming

2027
raming

2028
raming

Gemeentefonds

2

Doorbetaling bijdrage WSW aan de NLW

-91

-70

-81

190

7

Doorbetaling bijdrage WSW aan de NLW

91

70

81

109

7

Hervormingsagenda jeugd

0

0

0

74

7

Inzet POK-middelen

28

30

30

30

7

Inzet Rijksmiddelen dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden

55

53

54

55

7

Inzet rijksmiddelen door Integraal Zorgakkoord WMO abonnementstarief

211

200

194

194

7

Inzet vrijval reservering compensatieregelingen Voogdij 18+

66

62

62

63

7

Vervallen extra besparing van het Rijk voor jeugdzorg

1.023

0

0

0

2

Vervallen extra besparing van het Rijk voor jeugdzorg

-900

0

0

0

Totaal Gemeentefonds

483

345

340

715

Onontkoombaar knelpunt

2

Jeugdzorgplus

-70

-70

-70

-70

7

Uitbreiding formatie KCC/Receptie

-100

-63

-63

-63

2

Winkel openhouden WIZ tijdens systeemvervanging naar integrale klantbenadering

-250

-200

0

0

Totaal Onontkoombaar knelpunt

-420

-333

-133

-133

Autonome ontwikkelingen

1

Aanvullende maatregelen circulair bouwen

78

66

0

0

5

Beleidsmedewerker accommodaties

-210

-120

-120

-120

2

Bijdrage Volwassenenfonds

0

-20

-20

-61

3

Bomenbeheer

-50

-50

-50

-50

1

Budget uitvoer extra taken wet Goed Verhuurderschap en de wet Betaalbare Huur

-85

-50

-50

-50

1

Budget wegen vanaf 2028

0

0

0

-358

1

Budgetsubsidies en gezinsaanpak laag geletterdheid: Versterken sociale basis Synthese

-150

-160

-160

-160

2

Buitengebruikstelling schoolgebouw De Ezelsbrug te Sevenum

-85

0

0

0

7

Dividend Enexis

-97

0

0

0

7

Externe advieskosten College

-150

-75

-75

-75

2

Extra budget voor toekomstbestendigheid GGD

0

-369

-369

-369

7

Flexibele schil BOA's in 2027 en 2028

0

0

150

150

7

Gedeeltelijk terugdraaien storting algemene reserve

1.000

0

0

0

7

Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio

200

187

183

183

2

Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio

-149

-155

-152

-152

2

Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2029

-100

-178

-279

-336

2

Inwonerinitiatieven ondersteuning en zorg

-140

-140

-140

-140

7

Leges Burgerzaken

59

79

81

28

1

Leges omgevingsvergunningen

-352

0

0

0

7

Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid

-842

-842

-842

-842

2

Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid

332

332

332

332

1

Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid

-80

-80

-80

-80

1

Omgevingsplan nieuwe stijl

-100

-450

-480

-480

7

OZB

954

1.015

1.046

1.046

2

Participatiewet (PW) BUIG budget (baten)

630

560

560

560

2

Participatiewet (PW) en Loonkostensubsidies LKS (lasten)

-630

-560

-560

-560

7

Personeelsbeleid

-500

-600

-400

-400

1

Regeling specifieke uitkering sport SPUK

100

100

100

100

3

Schrappen gedeeltelijk budget opruimen drugsafval

60

60

60

60

2

Specialistisch Ondersteuner Jeugd (SOJ) - uitbreiding aantal uren

-147

-147

-147

-147

7

Strategische organisatie ontwikkeling

-725

-625

-100

-100

7

Terugdraaien storting naar algemene reserve

145

145

145

145

7

Toeristenbelasting

6

6

493

493

1

Trendsportal

-50

0

0

0

7

Uit te keren vergoedingen OZB-woningen

75

75

75

75

1

Verlaging storting in reserve Speelvoorzieningen

0

0

150

150

7

Vermakelijkhedenretributie

25

25

190

190

1

Voorbereidingsbudgetten programma's omgevingsvisie

-100

-100

-100

-100

1

Vrijval financiële ruimte investeringen gebied Kasteelpark

278

267

330

314

1

Vrijval financiële ruimte investeringen Upgrade centrum

152

137

137

137

1

Wegen en verkeersmaatregelen

0

0

130

130

7

Wijziging functiewaardering in kader van organisatieontwikkeling

-213

-213

-213

-213

Totaal Autonome ontwikkelingen

-860

-1.880

-175

-700

Nieuw beleid

5

Bijdrage 5e tranche regiodeal

-190

-190

-190

-190

1

Budgetsubsidies en gezinsaanpak laag geletterdheid: Bundeling diverse geldstromen BiblioNu

0

-140

-140

-140

5

Intensiveren samenwerking overheid ondernemers en onderwijs Bijdrage Crossroads

-100

-100

0

0

2

Nieuwe werkwijze aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties

-376

-376

-376

-376

7

Nieuwe werkwijze aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties

-24

-24

-24

-24

1

Programmaplan Vitale Kernen

-200

-75

0

0

1

Revitalisering bestaande wijken

0

-50

0

0

1

Subsidieregeling investeringssubsidie maatschappelijke accommodaties

-100

-150

-149

-148

4

Transitie naar circulaire ruimte

-50

0

0

0

1

Uitvoering accommodatiebeleid

0

0

-100

-99

1

Verhuisvouchers senioren

-75

-75

0

0

Totaal Nieuw beleid

-1.115

-1.180

-979

-977

Ombuigingen

2

Versterking van de sociale basis door doelgerichte inzet van middelen

382

765

1.147

1.530

Totaal Ombuigingen

382

765

1.147

1.530

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2024 08:20:05 met de export van 10/15/2024 08:10:18