Onderstaande tabel geeft de financiële ontwikkelingen op hoofdlijnen weer. De toelichting op de ontwikkelingen vindt u in de programma’s onder het kopje “Wat gaat dat kosten?”
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 774 | -1.574 | -3.279 | -3.239 |
Raadsbesluiten tot en met 1e bijstelling 2024 | 1.134 | 1.434 | 1.163 | 1.117 |
Subtotaal meerjarenbegroting 2024 - 2027 | 1.907 | -140 | -2.116 | -2.122 |
Raadsbesluiten > 1e bijstelling 2024 < begroting 2025 | -1.993 | 425 | 80 | 132 |
Actuele begroting 2025 - 2028 | -86 | 285 | -2.036 | -1.990 |
Gemeentefonds | 483 | 345 | 340 | 715 |
Loon- en prijscompensatie | -83 | 72 | 216 | 57 |
Rente, afschrijving en financiering | 2.396 | 1.172 | 921 | -1.002 |
Onontkoombaar knelpunt | -420 | -333 | -133 | -133 |
Autonome ontwikkelingen | -860 | -1.880 | -175 | -700 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | -213 | -399 | -307 | -405 |
Nieuw beleid | -1.115 | -1.180 | -979 | -977 |
Ombuigingen | 382 | 765 | 1.147 | 1.530 |
Meerjarenbegroting 2025- 2028 | 484 | -1.154 | -1.005 | -2.904 |
Als de bovenstaande begrotingssaldi voor de jaren 2025-2028 worden gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten dan levert dat de onderstaande structurele begrotingssaldi op:
Structureel begrotingssaldo | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten voor mutaties reserves | 1.712 | -2.626 | -2.241 | -3.431 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves | -1.227 | 1.472 | 1.236 | 527 |
Begrotingssaldo | 484 | -1.154 | -1.005 | -2.904 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -4.940 | -505 | -280 | -398 |
Structureel begrotingssaldo | 5.424 | -649 | -725 | -2.506 |
+/+ = voordeel
-/- = nadeel
Voor loon- en prijscompensatie, rente, afschrijving en financiering en overige technische mutaties volgt hieronder een korte toelichting op hoofdlijnen. Deze komen niet meer terug in de afzonderlijke programma's. Ook voor diverse kleine mutaties kleiner dan € 50.000 is geen toelichting in de programma's opgenomen.
Loon- en prijscompensatie
Voor de loon- en prijscompensatie zijn de budgetten geïndexeerd op basis van de CAO en premieontwikkeling, bestaande contracten en verplichtingen. De grootste ontwikkeling betreft de indexering van loon- en inhuurkosten. We indexeren de loonkosten jaarlijks op basis van de meicirculaire. Dit percentage is vastgesteld op basis van de verwachte cao-ontwikkeling binnen de overheid en de verandering op het gebied van sociale wetgeving en pensioenpremies. Voor 2025 is de loonindex 4,4% wat overeenkomt met nagenoeg € 1,9 miljoen.
De tarieven voor maatwerkvoorzieningen van jeugdzorg en WMO zijn geïndexeerd op basis van de voorlopige OVA-index voor 2025. Dit heeft een nadelig effect van € 742.000. In september 2024 wordt de index definitief vastgesteld voor toepassing per 1 januari 2025. De tarieven voor gas en elektra zijn bijgesteld aan de hand van de huidige contracten. Ten opzichte van de begroting 2024 is dit een stijging van € 443.000. Daarnaast zijn aan de hand van contract afspraken diverse budgetten bijgesteld voor een totaal bedrag van € 302.000. Het betreft onder andere contributie van het VNG, abonnementen en schoonmaakkosten.
Vanuit de meicirculaire 2024 hebben we van het rijk voor de loon- en prijsontwikkeling een bedrag van € 3,2 miljoen ontvangen. Deze post zetten we nu in voor deze kosten stijging. Per saldo komt er dan een bedrag van € 83.000 ten laste van het begrotingsresultaat van 2025.
Rente, afschrijving en financiering
Voor de meerjarenbegroting zijn de vaste activa meerjarig doorgerekend voor de rente en afschrijving. Daarvoor hebben we de definitieve saldi vanuit de jaarrekening 2023 als basis genomen. Deze zijn aangevuld met ontwikkelingen in de planning. Doordat diverse investeringen later worden opgeleverd dan eerder was gepland, levert dit een (tijdelijk) voordeel voor de exploitatie op.
Voorbeeld hiervan is de verschuiving van de oplevering van de basisschool in Sevenum. Voor 2026 zijn er minder kapitaallasten.
Daarnaast hebben we de financieringsbehoefte meerjarig doorgerekend. Hieruit blijkt dat we in de toekomst geld moeten aantrekken om de investeringen te kunnen financieren. Voor het aantrekken van lang vreemd vermogen rekenen we met 3,18%. Daarnaast ontstaat er een voordeel omdat de investeringen van riolering van 2024 zijn verschoven. De btw op de investeringen zijn een voordeel voor de exploitatie. Omdat de investeringen niet in 2024 plaatsvinden is dat voor 2024 een nadeel. Voor de jaren 2025 - 2027 is dit een voordeel.
Overige technische mutaties
Zoals de naam al zegt gaat het om technische wijzigingen. Deze zijn administratief van aard en hebben geen invloed op het saldo van de meerjarenbegroting. Wel kunnen het wijzigingen zijn die op meerdere programma's betrekking hebben.
Specificatie van de mutaties per programma
Onderstaande is een specificatie van de onderdelen opgenomen. Het betreft de onderdelen gemeentefonds, onontkoombaar knelpunt, autonome ontwikkelingen, nieuw beleid en ombuigingen.
In de specificatie zijn de programmanummers opgenomen. Per programma is onder het kopje 'Wat gaat dat kosten een toelichting opgenomen.
Het kan voorkomen dat onderwerpen in meerdere programma's terugkomen, omdat de financiële vertaling meerdere programma's raakt. De verslaggevingsvoorschriften, het BBV, schrijven voor dat mutaties per programma worden gepresenteerd en geautoriseerd door de gemeenteraad. Het samenvoegen van gelijke regels in verschillende programma's is daarom geen optie. We begrijpen dat dit de overzichtelijkheid niet altijd ten goede komt.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Gemeentefonds | |||||
2 | Doorbetaling bijdrage WSW aan de NLW | -91 | -70 | -81 | 190 |
---|---|---|---|---|---|
7 | Doorbetaling bijdrage WSW aan de NLW | 91 | 70 | 81 | 109 |
7 | Hervormingsagenda jeugd | 0 | 0 | 0 | 74 |
7 | Inzet POK-middelen | 28 | 30 | 30 | 30 |
7 | Inzet Rijksmiddelen dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden | 55 | 53 | 54 | 55 |
7 | Inzet rijksmiddelen door Integraal Zorgakkoord WMO abonnementstarief | 211 | 200 | 194 | 194 |
7 | Inzet vrijval reservering compensatieregelingen Voogdij 18+ | 66 | 62 | 62 | 63 |
7 | Vervallen extra besparing van het Rijk voor jeugdzorg | 1.023 | 0 | 0 | 0 |
2 | Vervallen extra besparing van het Rijk voor jeugdzorg | -900 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Gemeentefonds | 483 | 345 | 340 | 715 | |
Onontkoombaar knelpunt | |||||
2 | Jeugdzorgplus | -70 | -70 | -70 | -70 |
7 | Uitbreiding formatie KCC/Receptie | -100 | -63 | -63 | -63 |
2 | Winkel openhouden WIZ tijdens systeemvervanging naar integrale klantbenadering | -250 | -200 | 0 | 0 |
Totaal Onontkoombaar knelpunt | -420 | -333 | -133 | -133 | |
Autonome ontwikkelingen | |||||
1 | Aanvullende maatregelen circulair bouwen | 78 | 66 | 0 | 0 |
5 | Beleidsmedewerker accommodaties | -210 | -120 | -120 | -120 |
2 | Bijdrage Volwassenenfonds | 0 | -20 | -20 | -61 |
3 | Bomenbeheer | -50 | -50 | -50 | -50 |
1 | Budget uitvoer extra taken wet Goed Verhuurderschap en de wet Betaalbare Huur | -85 | -50 | -50 | -50 |
1 | Budget wegen vanaf 2028 | 0 | 0 | 0 | -358 |
1 | Budgetsubsidies en gezinsaanpak laag geletterdheid: Versterken sociale basis Synthese | -150 | -160 | -160 | -160 |
2 | Buitengebruikstelling schoolgebouw De Ezelsbrug te Sevenum | -85 | 0 | 0 | 0 |
7 | Dividend Enexis | -97 | 0 | 0 | 0 |
7 | Externe advieskosten College | -150 | -75 | -75 | -75 |
2 | Extra budget voor toekomstbestendigheid GGD | 0 | -369 | -369 | -369 |
7 | Flexibele schil BOA's in 2027 en 2028 | 0 | 0 | 150 | 150 |
7 | Gedeeltelijk terugdraaien storting algemene reserve | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
7 | Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio | 200 | 187 | 183 | 183 |
2 | Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio | -149 | -155 | -152 | -152 |
2 | Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025-2029 | -100 | -178 | -279 | -336 |
2 | Inwonerinitiatieven ondersteuning en zorg | -140 | -140 | -140 | -140 |
7 | Leges Burgerzaken | 59 | 79 | 81 | 28 |
1 | Leges omgevingsvergunningen | -352 | 0 | 0 | 0 |
7 | Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid | -842 | -842 | -842 | -842 |
2 | Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid | 332 | 332 | 332 | 332 |
1 | Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid | -80 | -80 | -80 | -80 |
1 | Omgevingsplan nieuwe stijl | -100 | -450 | -480 | -480 |
7 | OZB | 954 | 1.015 | 1.046 | 1.046 |
2 | Participatiewet (PW) BUIG budget (baten) | 630 | 560 | 560 | 560 |
2 | Participatiewet (PW) en Loonkostensubsidies LKS (lasten) | -630 | -560 | -560 | -560 |
7 | Personeelsbeleid | -500 | -600 | -400 | -400 |
1 | Regeling specifieke uitkering sport SPUK | 100 | 100 | 100 | 100 |
3 | Schrappen gedeeltelijk budget opruimen drugsafval | 60 | 60 | 60 | 60 |
2 | Specialistisch Ondersteuner Jeugd (SOJ) - uitbreiding aantal uren | -147 | -147 | -147 | -147 |
7 | Strategische organisatie ontwikkeling | -725 | -625 | -100 | -100 |
7 | Terugdraaien storting naar algemene reserve | 145 | 145 | 145 | 145 |
7 | Toeristenbelasting | 6 | 6 | 493 | 493 |
1 | Trendsportal | -50 | 0 | 0 | 0 |
7 | Uit te keren vergoedingen OZB-woningen | 75 | 75 | 75 | 75 |
1 | Verlaging storting in reserve Speelvoorzieningen | 0 | 0 | 150 | 150 |
7 | Vermakelijkhedenretributie | 25 | 25 | 190 | 190 |
1 | Voorbereidingsbudgetten programma's omgevingsvisie | -100 | -100 | -100 | -100 |
1 | Vrijval financiële ruimte investeringen gebied Kasteelpark | 278 | 267 | 330 | 314 |
1 | Vrijval financiële ruimte investeringen Upgrade centrum | 152 | 137 | 137 | 137 |
1 | Wegen en verkeersmaatregelen | 0 | 0 | 130 | 130 |
7 | Wijziging functiewaardering in kader van organisatieontwikkeling | -213 | -213 | -213 | -213 |
Totaal Autonome ontwikkelingen | -860 | -1.880 | -175 | -700 | |
Nieuw beleid | |||||
5 | Bijdrage 5e tranche regiodeal | -190 | -190 | -190 | -190 |
1 | Budgetsubsidies en gezinsaanpak laag geletterdheid: Bundeling diverse geldstromen BiblioNu | 0 | -140 | -140 | -140 |
5 | Intensiveren samenwerking overheid ondernemers en onderwijs Bijdrage Crossroads | -100 | -100 | 0 | 0 |
2 | Nieuwe werkwijze aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties | -376 | -376 | -376 | -376 |
7 | Nieuwe werkwijze aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties | -24 | -24 | -24 | -24 |
1 | Programmaplan Vitale Kernen | -200 | -75 | 0 | 0 |
1 | Revitalisering bestaande wijken | 0 | -50 | 0 | 0 |
1 | Subsidieregeling investeringssubsidie maatschappelijke accommodaties | -100 | -150 | -149 | -148 |
4 | Transitie naar circulaire ruimte | -50 | 0 | 0 | 0 |
1 | Uitvoering accommodatiebeleid | 0 | 0 | -100 | -99 |
1 | Verhuisvouchers senioren | -75 | -75 | 0 | 0 |
Totaal Nieuw beleid | -1.115 | -1.180 | -979 | -977 | |
Ombuigingen | |||||
2 | Versterking van de sociale basis door doelgerichte inzet van middelen | 382 | 765 | 1.147 | 1.530 |
Totaal Ombuigingen | 382 | 765 | 1.147 | 1.530 |