Home

Bijlagen

De begroting van de griffie heeft een aparte status binnen de Programmabegroting en is daarom afzonderlijk bijgevoegd. Het voorstel tot het vaststellen van de griffiebegroting wordt namelijk door het presidium gedaan in plaats van door het college van burgemeester en wethouders. Om die reden heeft de auditcommissie geadviseerd de begroting van de griffie ook als een aparte bijlage bij de Programmabegroting te voegen.

Doelstelling (begroting) griffie

We zorgen voor omstandigheden en faciliteiten, waardoor de gemeenteraad zijn taken optimaal kan uitoefenen in samenwerking met andere bestuursorganen, het maatschappelijk middenveld en de inwoners. De inwoners staan daarbij centraal.

Het verder ondersteunen van de gemeenteraad en zijn individuele leden afzonderlijk bij het uitoefenen van zijn kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende taken.

In het Jaarplan van de griffie is hierover het volgende opgenomen:

Missie griffie
De griffie adviseert en ondersteunt de raad, de individuele raadsleden en de burgerraadsleden bij het invullen van hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Daarbij schept en bevordert de griffie de voorwaarden voor het duaal functioneren en het waarmaken van de ambities van de raad. Dit komt tot uiting in de volgende opdracht aan de griffie:

  1. De verbetering van de kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad;
  2. De optimalisering van de verhouding tussen raad, college en ambtelijke organisatie;
  3. De bevordering van de participatie van burgers binnen de besluitvorming van de gemeenteraad;
  4. De bevordering van een duidelijke positionering van de gemeenteraad binnen en buiten de gemeente;

In 2025 worden door de griffie voor de raad de volgende acties c.q. maatregelen ondernomen:

Uitwerken hoofdlijnenakkoord
In het hoofdlijnenakkoord is het hoofdstuk “Vernieuwend besturen, vernieuwend werken: open en met vertrouwen” opgenomen. De voor de griffie relevante onderdelen daarvan (zie hieronder), worden verder uitgewerkt.

We versterken de kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. We verkennen het thematisch werken met raadsakkoorden. We (be)sturen op hoofdlijnen en impact en durven met scenario’s te werken. We werken aan een brede belangenafweging. We zijn hier transparant over en leggen de gemaakte keuzes uit. Ook omgangsvormen binnen de raad hebben de aandacht; we voeren het debat, maar altijd met respect voor elkaar.

In 2024 is het fundament gelegd voor de juiste balans tussen de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de raad. In 2025 wordt deze verder uitgewerkt. In het verlengde hiervan wordt ook binnen de raad de discussie gestart over zijn ambitie voor de komende jaren.

In 2024 is de basis gelegd voor het werken met marsroutes, waarin de processen worden beschreven, die leiden tot besluitvorming op hoofdlijnen door de raad. In deze marsroutes word vooraf aangegeven, wanneer de raad in het proces n.a.v. scenario’s de keuzes kan maken, c.q. koers kan bepalen die tot de uiteindelijke besluitvorming leidt. Gelet op deze basis bepaalt het presidium (lees de raad) al in januari 2025 (of eerder) de thematische behandeling van de hoofdlijnen tijdens de raadsavonden voor het gehele jaar.

In 2025 blijft de aandacht nodig voor het besluitvormingsproces en cultuur, met name wat betreft de relatie met de collegeleden en de ambtelijke organisatie. Eind 2024 is over dit onderwerp een rapport van de onafhankelijke Rekenkamer van Horst aan de Maas gereed gekomen. In 2025 worden de conclusies en aanbevelingen opgepakt en uitgewerkt.

Digitale raad
Om de hierboven omschreven balans tussen de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende te bereiken wordt de door ons ontwikkelde applicatie (vragen en antwoorden over raadsvoorstellen en (raadsinformatie) brieven), verder doorontwikkeld. Het streven is om deze vragen van (burger)raadsleden en antwoorden van het college voorafgaand aan de vergaderingen volledig af te doen. Hiermee wordt bereikt dat er tijdens de raadsavonden zelf, voldoende ruimte is voor de politieke behandeling ervan.
In het kader van de transparantie worden deze vragen en antwoorden wel van te voren op de website zichtbaar gemaakt.

Voor deze doorontwikkeling en die van de vergaderapplicatie van de raad (Notubox) dient het “Budget Digitale raad” wel te worden verhoogd.

Regionale samenwerking
De raden nemen hierin gezamenlijk hun verantwoordelijkheid. In 2025 is er een integrale aansturing van alle verbonden partijen. Door een (gelijk)tijdige, juiste en volledige (actieve) informatieverstrekking wordt het mogelijk gemaakt dat er aan de raden verantwoording wordt afgelegd en de raden in positie worden gebracht om de nieuwe kaders te stellen. Er is een regionale raadswerkgroep Regio Noord Limburg ingesteld, waarin 2 raadsleden van Horst aan de Maas deelnemen. De werkgroep zorg voor de processuele begeleiding van de integrale aansturing.

De aanbeveling gedaan in het rapport “Onderzoek betrokkenheid Horst aan de Maas bij ontwikkeling zonnevelden Californië B.V.“ om het toezicht op verbonden partijen kritischer vorm te geven wordt in 2025 verder uitgewerkt.

Griffie
In het verlengde van discussie over de ambitie van de raad in de komende jaren, dient ook de positie en de doorontwikkeling van de griffie te worden doorgenomen. De missie en visie van de griffie wordt in 2025 heroverwogen, waarbij de strategische doorontwikkeling van de raadscommunicatie centraal staat. Om dit komend jaar mogelijk te maken wordt het budget van de griffie op voorhand verhoogd.

Griffie begroting

2023
werkelijk

2024
begroting
na
wijziging

2025
begroting

2026
begroting

2027
begroting

2028
begroting

Lasten

Raad

-640

-610

-641

-641

-641

-641

Presentiegeld niet-raadsleden

-21

-10

-25

-25

-25

-25

Fractievergoeding

-16

-16

-16

-16

-16

-16

Griffie

-311

-285

-339

-339

-339

-339

Digitale raad

-63

-50

-55

-55

-55

-55

Facilitering raad

-2

-2

-2

-5

-2

-2

Jongerengemeenteraad

-8

-5

-10

-10

-10

-10

Rekenkamer

-3

-60

-60

-60

-60

-60

Communicatie raad

-22

-30

-30

-30

-30

-30

Accountantskosten

-65

-95

-98

-100

-100

-100

Totaal Lasten

-1.152

-1.163

-1.276

-1.281

-1.278

-1.278

Baten

.

.

.

.

.

.

Raad

1

Griffie

1

Totaal Baten

2

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

-1.150

-1.163

-1.276

-1.281

-1.278

-1.278

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2024 08:20:05 met de export van 10/15/2024 08:10:18