De uiteenzetting van de financiële positie is een verplicht voorgeschreven onderdeel van de financiële begroting en bevat de volgende onderdelen:
- Raming financiële gevolgen in de programma’s van het bestaand en nieuw beleid
- Geprognosticeerde balans (meerjarig)
- EMU-saldo
- Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
- Gehanteerde grondslagen en uitgangspunten
- Financiering
- De stand en het gespecificeerde verloop van de reserves
- De stand en het gespecificeerde verloop van de voorzieningen
- Meerjareninvesteringsplan
Raming financiële gevolgen in de programma’s van het bestaand en nieuw beleid
De recapitulatie van de financiële gevolgen in de programma's van bestaand en nieuw beleid in het meerjarenperspectief zijn opgenomen in paragraaf 1.2 'Financiële samenvatting' van deze begroting. Ook staan daarin het verloop en de toelichting op belangrijke ontwikkelingen ten opzichte van de meerjarenraming van het vorig begrotingsjaar.
Geprognosticeerde balans (meerjarig)
Activa | . | . | . | . | . | . |
---|---|---|---|---|---|---|
Balans per | 1-1-2024 | 1-1-2025 | 1-1-2026 | 1-1-2027 | 1-1-2028 | 1-1-2029 |
Vaste activa | . | . | . | . | . | . |
Immateriële vaste activa | 8.083 | 8.521 | 8.164 | 7.696 | 7.245 | 6.800 |
Materiële vaste activa | 125.739 | 135.945 | 169.600 | 193.071 | 199.523 | 195.217 |
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekkingen | 2.202 | 2.227 | 2.227 | 2.227 | 2.227 | 2.227 |
Financiële vaste activa: Leningen | 8.285 | 8.018 | 7.744 | 7.462 | 7.172 | 6.873 |
Financiële vaste activa: Uitzettingen > 1 jaar | 12.454 | 11.904 | 10.854 | 9.804 | 8.754 | 7.704 |
Totaal vaste activa | 156.763 | 166.616 | 198.590 | 220.260 | 224.922 | 218.821 |
Vlottende activa | . | . | . | . | . | . |
Voorraden: Onderhanden werk & overige grondhulpstoffen | -28 | 1.996 | 1.241 | -1.474 | 124 | 130 |
Voorraden: Gereed product en handelsgoed.& vooruitbetalingen | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Uitzettingen < 1 jaar | 57.177 | 28.400 | 8.533 | - | - | - |
Liquide middelen | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 |
Overlopende activa | 520 | 520 | 520 | 520 | 520 | 520 |
Totaal vlottende activa | 58.620 | 31.867 | 11.245 | -3 | 1.595 | 1.601 |
Totaal activa | 215.383 | 198.483 | 209.835 | 220.257 | 226.517 | 220.422 |
Passiva | . | . | . | . | . | . |
Balans per | 1-1-2024 | 1-1-2025 | 1-1-2026 | 1-1-2027 | 1-1-2028 | 1-1-2029 |
Vaste passiva | . | . | . | . | . | . |
Eigen vermogen (reserves) | 73.039 | 76.949 | 78.176 | 76.704 | 75.468 | 74.941 |
Gerealiseerd resultaat | 7.296 | 484 | -1.154 | -1.005 | -2.904 | -2.506 |
Voorzieningen | 15.424 | 13.822 | 11.511 | 8.429 | 6.844 | 6.683 |
Langlopende schulden | 89.396 | 84.753 | 72.419 | 102.006 | 123.531 | 132.587 |
Totaal vaste passiva | 185.155 | 176.008 | 160.952 | 186.134 | 202.939 | 211.705 |
Vlottende passiva | . | . | . | . | . | . |
vlottende schuld | 11.928 | 4.175 | 30.583 | 15.823 | 5.278 | -9.583 |
Overlopende passiva | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 | 18.300 |
Totaal vlottende passiva | 30.228 | 22.475 | 48.883 | 34.123 | 23.578 | 8.717 |
Totaal passiva | 215.383 | 198.483 | 209.835 | 220.257 | 226.517 | 220.422 |
Jaarlijkse terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
- Lonen, premies en vakantiegeld: De loonkosten in de begroting worden gebaseerd op vastgestelde formatieplannen en bijbehorende inschaling. Voor de indexatie van de loonkosten en premies wordt rekening gehouden met percentages zoals vermeld in de mei-circulaire. Voor het Individueel Keuzebudget geldt een jaarbetaling tenzij medewerkers een andere voorkeur aangeven. Voor overige toeslagen geldt een maandbetaling.
- Reorganisatie: binnen de gemeente Horst aan de Maas is per 2024 een gewijzigde directiestructuur doorgevoerd. Verdere doorontwikkeling van de organisatie is er op gericht meer verantwoordelijk- en bevoegdheden neer te leggen bij de teamhoofden en om te komen tot situationele aanpassingen in de hulpstructuur. Het aanbrengen van meer uniformiteit in de structuur moet bijdragen aan transparantie en betere dienstverlening. Wij hanteren nog steeds de systematiek van continu door ontwikkelen van de organisatie en medewerkers. Dit doen we binnen kaders die we met de Ondernemingsraad en het Lokaal Overleg afspreken.
- Ontslaguitkeringen / afkoopregelingen: De doorontwikkeling van de organisatie kent als kenmerk dat dit zoveel mogelijk gebeurt met de huidige medewerkers. Daar waar werkzaamheden op een dusdanige wijze veranderen dat deze niet meer aansluiten kan dit leiden tot uitstroom. Dit gebeurt echter incidenteel. Eventuele financiële consequenties worden ten laste van de exploitatie gebracht.
- APPA ontslaguitkering voor wethouders, werkloosheidsuitkering ambtenaren: Voor het re-integratietraject van wethouders is een budget opgenomen alsook voor de werkloosheidsuitkering van ambtenaren.
- Arbeidsongeschiktheid of ziekte: Loondoorbetaling tijdens ziekte vindt plaats uit de reguliere salarisbudgetten. Voor eventuele vervanging is een budget “flexibel personeel” beschikbaar. Voor arbeidsongeschiktheid in het kader van de WGA (Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) is een budget in de begroting opgenomen.
- Overmatig verlof / spaarsaldo: Binnen de gemeente Horst aan de Maas zijn werkafspraken gemaakt over verlof- en spaarsaldo’s. Daar waar sprake is van overwerk komen deze kosten ten laste van het reguliere personeelsbudget. Medewerkers hebben de mogelijkheid om verlof te sparen. Verlofspaaruren verjaren niet. Er is een voorziening getroffen om toekomstige verplichtingen uit te kunnen financieren. Opbouw vindt plaats aan de hand van daadwerkelijk gespaarde en gekochte verlofuren in betreffende jaar.
- Verwerking uitkomsten cao onderhandelingen: In de loonindexatie van de mei-circulaire wordt rekening gehouden met cao-ontwikkelingen binnen de overheid. Hiermee wordt bij het opstellen van de nieuwe begroting rekening gehouden. Daar waar dit niet toereikend is, kan incidentele bijraming plaats vinden.
- Verwerking pensioenen: De pensioenen voor medewerkers zijn ondergebracht bij het ABP. Voor wethouders geldt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de pensioenuitvoering. De hiervoor benodigde pensioenvoorziening wordt jaarlijks getoetst op voldoende dekking.
- Ingegane pensioenen: Met de jaarlijkse actualisatie van de pensioenvoorziening wethouders wordt rekening gehouden met de ingegane pensioenen. Voor medewerkers is dit niet van toepassing omdat uitvoering van de regeling door een externe partij plaatsvindt (ABP). Vanaf 2028 wordt de pensioenvoorziening voor wethouders eveneens ondergebracht bij het ABP. De verantwoordelijkheid om te beschikken over een toereikende pensioenvoorzienig komt daarmee vanaf dat moment te vervallen.
- Vrijgevallen pensioenvoorziening: Is voor medewerkers niet van toepassing. Voor voormalig wethouders wordt de vrijval gebruikt voor de daadwerkelijke betaling van de pensioenen. Ook dit zal per 1 januari 2028 overgaan van de gemeente naar het ABP.
Gehanteerde grondslagen en uitgangspunten
De ramingen in deze financiële begroting zijn gebaseerd op 1e bijstelling 2024 en de ontwikkelingen uit de kaderbrief 2025. Deze ontwikkelingen zijn daar waar mogelijk voorzien van een financiële vertaling. Een aantal posten staat nog op p.m. omdat nog niet duidelijk is hoe de financiën zich ontwikkelen.
Voor de dekking van mogelijke toekomstige risico's in de bedrijfsvoering of de grondexploitaties worden reserves aangehouden. Voor de risico's in de bedrijfsvoering is dit de "Algemene Reserve Basis" en voor de risico's in de grondexploitaties is dat de "Algemene Reserve Bouwgrondexploitatie". De spelregels voor risicobeheersing en weerstandsvermogen zijn opgenomen in de paragraaf 'weerstandsvermogen en risicobeheersing'.
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Loonindex | 4,40% | |||
Rente investeringen | 0,30% | 0,30% | 0,30% | 0,30% |
Rente grondexploitatie | 1,25% | 1,25% | 1,25% | 1,25% |
Rente financiering (lang) | 0,00% | 3,18% | 3,18% | 3,18% |
Rente financiering (kort) | 0,00% | 3,60% | 3,60% | 3,60% |
Budgetsubsidies loongevoelige deel | 4,40% | |||
Budgetsubsidies prijsgevoelige deel | 2,20% | |||
OZB woningen | 2,80% | |||
OZB niet-woningen | 7,80% | 5,00% | 2,00% | |
Legestarieven & heffingen | 2,80% |
Bedragen | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
in hele euro's | 1.1.2025 | 2025 | 2025 | afloss. 2025 | 1.1.2026 | 2026 | 2026 | afloss.2026 | 31.12.2026 |
woningvereniging | 3.091.074 | 89.944 | 272.525 | 0 | 2.818.549 | 81.883 | 280.474 | 0 | 2.538.075 |
overige geldleningen | 81.661.540 | 1.474.299 | 12.061.330 | 0 | 69.600.210 | 1.357.207 | 4.131.876 | 0 | 65.468.334 |
totaal | 84.752.614 | 1.564.244 | 12.333.855 | 0 | 72.418.759 | 1.439.090 | 4.412.350 | 0 | 68.006.409 |
. | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant | Rente | Aflossing | Extra | Schuldrestant |
1.1.2027 | 2027 | 2027 | afloss. 2027 | 1.1.2028 | 2028 | 2028 | afloss. 2028 | 31.12.2028 | |
woningvereniging | 2.538.075 | 73.574 | 288.667 | 0 | 2.249.409 | 65.010 | 297.112 | 0 | 1.952.298 |
overige geldleningen | 65.468.334 | 1.251.666 | 3.986.667 | 0 | 61.481.667 | 12.155.326 | 3.546.666 | 0 | 57.934.999 |
totaal | 68.006.409 | 1.325.241 | 4.275.333 | 0 | 63.731.076 | 12.220.336 | 3.843.778 | 0 | 59.887.297 |
Reserves | Saldo | 2025 | Saldo | 2026 | Saldo | 2027 | Saldo | 2028 | Saldo | ||||||
2024 | Dotatie | Onttr. | 2025 | Dotatie | Onttr. | 2026 | Dotatie | Onttr. | 2027 | Dotatie | Onttr. | 2028 | |||
Algemene reserves | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve basis | 9.118 | 9.118 | 9.118 | 9.118 | 9.118 | ||||||||||
Algemene reserve Onderhanden | 2.598 | 1.374 | -2.433 | 1.539 | -785 | 754 | -740 | 14 | -14 | ||||||
Algemene reserve Vrij Aanwendbaar | 30.935 | 4.678 | -1.300 | 34.313 | 88 | 34.402 | 88 | 34.490 | 88 | 34.578 | |||||
Totaal Algemene reserves | 42.651 | 6.053 | -3.733 | 44.970 | 88 | -785 | 44.274 | 88 | -740 | 43.622 | 88 | -14 | 43.697 | ||
Bestemmingsreserves | |||||||||||||||
Algemene reserve bouwgrondexploitatie | 992 | 350 | -57 | 1.285 | 350 | -57 | 1.577 | 350 | -57 | 1.870 | 350 | -57 | 2.163 | ||
Reserve strategische aan- en verkopen | 1.135 | 431 | 1.565 | 1.565 | 1.565 | 1.565 | |||||||||
Reserve bovenwijkse voorzieningen | 1.770 | 100 | 1.870 | 100 | 1.970 | 100 | 2.070 | 100 | 2.170 | ||||||
Reserve poc-winsten | 2.194 | -350 | 1.844 | -350 | 1.494 | -350 | 1.144 | -350 | 794 | ||||||
Reserve prioriteitsgelden dorpsraden | 172 | 172 | 172 | 172 | 172 | ||||||||||
Reserve verkiezingen | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | ||||||||||
Res. frictiekosten dekking 6.1 gem.huis | 1.967 | -109 | 1.858 | -109 | 1.749 | -109 | 1.640 | -109 | 1.531 | ||||||
Reserve kapitaallasten | 11.206 | -417 | 10.789 | -549 | 10.240 | -574 | 9.665 | -574 | 9.091 | ||||||
Reserve Informatisering & Automatisering | 1.115 | 572 | -400 | 1.287 | 572 | -400 | 1.459 | 572 | -400 | 1.630 | 572 | -400 | 1.802 | ||
Reserve Mobiliteitsfonds | 249 | 249 | 249 | 249 | 249 | ||||||||||
Reserve Maasgaard | 954 | 954 | 954 | 954 | 954 | ||||||||||
Reserve mantelzorgondersteuning | 17 | -17 | |||||||||||||
Reserve GKM | 4.280 | 4.280 | -263 | 4.017 | 4.017 | 4.017 | |||||||||
Reserve Integraal Accommodatiebeleid | 194 | 4 | 198 | 4 | 201 | 4 | 205 | 4 | 209 | ||||||
Reserve Speelvoorzieningen | 1.063 | 200 | -203 | 1.060 | 200 | -203 | 1.057 | 50 | -203 | 904 | 50 | -203 | 751 | ||
Reserve Tractie | 166 | 28 | -37 | 157 | 28 | -48 | 137 | 28 | -45 | 120 | 28 | -61 | 88 | ||
Reserve gebiedsontwik. de Peelbergen | 515 | 515 | 515 | 515 | 515 | ||||||||||
Reserve subs. groot oh niet gem. MFA's | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | ||||||||||
Reserve duurzaamh.maatsch. accommodaties | 675 | 675 | 675 | 675 | 675 | ||||||||||
Reserve MIP | 144 | -144 | |||||||||||||
Reserve Duurzaamheid | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||||||
Reserve bidbook organisatieontwikkeling | 439 | -292 | 147 | 147 | 147 | 147 | |||||||||
Reserve Programma Energiebesparing | 985 | -724 | 261 | -100 | 161 | 161 | 161 | ||||||||
Reserve financiële bijdragen | 234 | 234 | 234 | 234 | 234 | ||||||||||
Reserve Kwaliteitsfonds buitengebied | 247 | 247 | 247 | 247 | 247 | ||||||||||
Reserve transformatie sociaal domein | 1.839 | -76 | 1.764 | 1.764 | 1.764 | 1.764 | |||||||||
Reserve Social Return On Investment SROI | 89 | 50 | 139 | 50 | 189 | 50 | 239 | 50 | 289 | ||||||
Reserve opvang ontheemden | 1.065 | 1.065 | 1.065 | 1.065 | 1.065 | ||||||||||
Totaal Bestemmingsreserves | 34.298 | 1.734 | -2.826 | 33.206 | 1.303 | -2.079 | 32.430 | 1.153 | -1.738 | 31.845 | 1.153 | -1.754 | 31.244 | ||
Totaal reserves | 76.949 | 7.787 | -6.559 | 78.176 | 1.392 | -2.864 | 76.704 | 1.242 | -2.478 | 75.468 | 1.242 | -1.768 | 74.941 |
Voorzieningen | Saldo | 2025 | Saldo | 2026 | Saldo | 2027 | Saldo | 2028 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | Dotatie | Onttr. | 2025 | Dotatie | Onttr. | 2026 | Dotatie | Onttr. | 2027 | Dotatie | Onttr. | 2028 | |
Voorziening Afval | 2.628 | 2.347 | -2.912 | 2.063 | 2.345 | -2.807 | 1.602 | 2.345 | -2.847 | 1.099 | 2.345 | -2.859 | 585 |
Voorziening APPA pensioenen | 3.717 | 233 | -179 | 3.771 | 233 | -179 | 3.825 | 233 | -179 | 3.879 | 233 | -179 | 3.933 |
Voorziening riolering | 6.474 | 2.723 | -4.776 | 4.421 | 2.765 | -5.008 | 2.178 | 3.355 | -4.566 | 967 | 3.031 | -2.805 | 1.193 |
Voorziening wegen | 626 | 1.935 | -1.935 | 626 | 1.935 | -1.935 | 626 | 1.835 | -1.935 | 526 | 1.835 | -1.935 | 426 |
Voorz.soll.plicht/begel.pol.ambtsdr. | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 | ||||||||
Voorziening vastgoedobjecten | 250 | 2.061 | -1.807 | 503 | 2.052 | -2.483 | 71 | 2.032 | -1.858 | 245 | 2.032 | -1.858 | 418 |
Voorziening verlofsparen | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | ||||||||
Totaal voorzieningen | 13.822 | 9.299 | -11.609 | 11.511 | 9.330 | -12.411 | 8.429 | 9.800 | -11.385 | 6.844 | 9.475 | -9.636 | 6.683 |
Lopende investeringen in 2024, die nog doorlopen in de periode 2025-2028 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
, | Bruto investering | Bijdr. | Netto | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Verbouw gemeentehuis 2022 (on hold) | 5.892 | 5.892 | |||||
Appartementen gemeentehuis 2022 (on hold) | 2.089 | 2.089 | |||||
Rehabilitatie / reconstructie wegen 2024 | 3.000 | 3.000 | X | ||||
Reconstructie provinciale weg N554 | 5.230 | 5.230 | 0 | X | |||
Rotonde Westsingel | 2.100 | 265 | 1.835 | X | |||
Veilige oversteek Schoolstraat Westsingel | 650 | 650 | X | ||||
Openbare verlichting 2024 | 190 | 190 | X | ||||
Herinrichting stationsomgeving Horst-Sevenum | 10.112 | 4.108 | 6.004 | X | X | ||
Integraal kindcentrum locatie Weisterbeek | 12.402 | 1.000 | 11.402 | X | X | ||
MFA Tienray: bijdrage verbouwing | 1.059 | 1.059 | X | ||||
Rioleringsmaatregelen B1 Groote Molenbeek | 1.760 | 60 | 1.700 | X | |||
Klimaatmaatregelen 2021 en 2022 | 1.136 | 1.136 | X | ||||
Klimaatmaatregelen 2023 en 2024 | 1.704 | 1.704 | X | X | |||
KRW maatregelen 2023: Groene bergingen en afkoppelen | 1.000 | 1.000 | X | ||||
KRW maatregelen 2024: Groene bergingen en afkoppelen | 3.000 | 3.000 | X | ||||
Anders omgaan met hemelwater 2023 | 150 | 150 | X | ||||
Anders omgaan met hemelwater 2024 | 150 | 150 | X | ||||
Herinrichting Bernadettelaan e.o. Tienray | 900 | 900 | X | ||||
Afkoppelen 2024 | 1.000 | 1.000 | X | ||||
Bedrijventerrein Groen-Blauw/Afkoppelen/Vergroenen 2024 | 1.500 | 1.500 | X | ||||
Aanleg woonwagenstandplaatsen 2023 | 808 | 112 | 696 | X | X | ||
Horst West fysieke aanpassingen | 400 | 400 | X | ||||
Investeringen MIP | 368 | 32 | 336 | X | |||
Totaal lopende investeringen | 56.600 | 10.807 | 45.793 | , |
, | Totaal (netto) investeringen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
, | Bruto investering | Bijdr. | Netto | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Nieuwe investeringen in 2025 tot en met 2028 die de raad al heeft goedgekeurd | , | ||||||
Tractie | 2.078 | 2.078 | 870 | 180 | 770 | 258 | |
Rehabilitatie en reconstructie wegen | 12.000 | 12.000 | 2.000 | 4.000 | 4.000 | 2.000 | |
Investering openbare verlichting | 760 | 760 | 190 | 190 | 190 | 190 | |
Rioleringsmaatregelen | 19.322 | 19.322 | 2.896 | 9.592 | 6.242 | 592 | |
Klimaatmaatregelen | 10.076 | 10.076 | 2.600 | 4.126 | 2.850 | 500 | |
Bermen en sloten buitengebied | 268 | 268 | 67 | 67 | 67 | 67 | |
WMO individuele voorzieningen | 1.800 | 1.800 | 450 | 450 | 450 | 450 | |
Investeringen MIP | 874 | 88 | 786 | 786 | |||
Nieuwe / toekomstige investeringen; waar ruimte voor is gereserveerd, maar die de raad nog moet goedkeuren | , | ||||||
Rehabilitatie en reconstructie wegen | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||||
Investering infractructuur hoofdontsluiting Kasteelpark ter Horst (afrit 10/Venrayseweg) | 1.004 | 1.004 | 1004 | ||||
IHP Basisscholen Sevenum (incl. voorbereidingskrediet) | 10.494 | 10.494 | 10.494 | ||||
Duurzaamheid mobiliteit | 1.500 | 1.500 | 500 | 500 | 500 | ||
Investeringen IHP 2025-2029 | 16.607 | 16.607 | 2.935 | 5.314 | 5.210 | 3.148 | |
Investeringen accommodatiebeleid | 3.000 | 3.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Investering nieuwe accommodatie | 2.000 | 2.000 | 2.000 | ||||
Upgraden centrum Horst: herontwikkeling zuid, Kloosterhof, lint noordzijde | 200 | 200 | 200 | ||||
Totaal Meerjareninvesteringsplan 2025-2028 | 84.483 | 88 | 84.395 | 14.498 | 37.913 | 21.279 | 10.705 |