2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Totaal Lasten | -40.358 | -42.081 | -40.189 | -39.955 | -39.368 | -38.975 | |
Totaal Baten | 104.361 | 108.156 | 110.791 | 106.040 | 106.970 | 107.117 | |
Saldo van baten en lasten | 64.002 | 66.075 | 70.602 | 66.085 | 67.602 | 68.142 | |
Storting in de reserves | -6.941 | -2.816 | -3.572 | -572 | -572 | -572 | |
Aanwending van de reserves | 6.297 | 2.279 | 890 | 598 | 1.098 | 598 | |
Resultaat | 63.359 | 65.538 | 67.920 | 66.111 | 68.129 | 68.168 |
Verloop van de begroting en toelichting op de mutaties
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting sinds de vastgestelde meerjarenbegroting 2024-2027 weer.
Bedragen x €1.000 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Lasten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | -41.916 | -37.114 | -36.562 | -36.353 |
Raadsbesluiten t/m 9 juli | -6.361 | -5.785 | -6.425 | -5.525 |
Lasten Actuele begroting | -48.277 | -42.900 | -42.987 | -41.879 |
Gemeentefonds | 1.474 | 415 | 421 | 451 |
Loon- en prijscompensatie | 1.099 | 1.473 | 1.632 | 1.485 |
Rente, afschrijving en financiering | -297 | -816 | -1.504 | -2.158 |
Onontkoombaar knelpunt | -100 | -63 | -63 | -63 |
Autonome ontwikkelingen | -1.003 | -1.943 | -1.074 | -1.017 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | -143 | -148 | -146 | -146 |
Nieuw beleid | -24 | -24 | -24 | -24 |
Overige technische mutaties | 3.510 | 3.480 | 3.805 | 3.804 |
Totaal lasten Meerjarenbegroting 2025-2028 | -43.761 | -40.527 | -39.939 | -39.547 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Baten inclusief mutatie reserves | ||||
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 106.615 | 100.869 | 99.920 | 100.027 |
Raadsbesluiten t/m 9 juli | 3.402 | 4.718 | 6.310 | 5.927 |
Baten Actuele begroting | 110.017 | 105.587 | 106.230 | 105.955 |
Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | 74 |
Rente, afschrijving en financiering | 691 | -104 | -1 | -43 |
Autonome ontwikkelingen | 941 | 1.121 | 1.807 | 1.697 |
Diverse kleine mutaties < € 50.000 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Totaal baten Meerjarenbegroting 2025-2028 | 111.681 | 106.638 | 108.068 | 107.715 |
Gezonde, duurzame en ondernemende organ. | 67.920 | 66.111 | 68.129 | 68.168 |
Onderstaande tabel bevat de toelichting op de financiële mutaties uit deze meerjarenbegroting.
. | |||||
Gemeentefonds | |||||
Doorbetaling bijdrage WSW aan de NLW | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 91 | 70 | 81 | 109 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De rijksmiddelen die we ontvangen via de algemene uitkering uit het gemeentefonds betalen we door aan de NLW. We passen de budgetten in programma 2 Een sterke sociale basis meerjarig aan conform de bedragen zoals opgenomen in de meicirculaire 2024. Voor 2025 naar € 3.853.000, 2026 naar € 3.704.000, 2027 naar € 3.642.000 en 2028 € 3.371.000. In 2028 is voor reservering van de stelpost vanuit de meicirculaire 2024 uitgegaan van het basisbedrag van 2027 in plaats van 2028. Daarbij is abusievelijk (in programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie) in plaats van een voordeel voor de jaarschijf 2028 een nadeel opgenomen van € 109.000. Terwijl feitelijk sprake is van een voordeel van € 190.000.
Hervormingsagenda jeugd | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 74 |
In de meicirculaire 2024 is een actualisatie van de hervormingsagenda jeugd opgenomen. Hierin zijn de ontwikkelingen van VWS op de uitvoeringsagenda geactualiseerd. Dit leidt tot een voordeel in 2028 van € 74.000
Inzet POK-middelen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 28 | 30 | 30 | 30 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als tegenhanger/dekking voor meedoen en geldzaken stellen we voor om de resterende POK-middelen voor versterking van de dienstverlening hiervoor in te zetten. POK staat voor Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag. In het rapport van deze commissie is toegelicht dat naast de hersteloperatie voor getroffen ouders en kinderen, ook maatregelen nodig zijn die structureel tot brede verbeteringen in beleid en uitvoering bij gemeenten moeten leiden en daarvoor zijn extra rijksmiddelen beschikbaar gesteld.
Inzet Rijksmiddelen dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 55 | 53 | 54 | 55 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als tegenhanger/dekking voor meedoen en geldzaken stellen we voor om de rijksmiddelen Dienstverlening aanpak armoede en schulden hiervoor in te zetten. Vanuit de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden, die in juli 2022 aan de Tweede Kamer is gepresenteerd, heeft het kabinet met ingang van 2024 via het gemeentefonds € 40 miljoen aan structurele middelen voor betere dienstverlening door gemeenten op het gebied van armoede en schulden beschikbaar gesteld. Deze zijn beschikbaar gesteld om gemeenten in staat te stellen om strategisch en doelgericht te handelen en hun activiteiten uit te breiden. De middelen zijn toegevoegd aan het cluster Participatie.
Inzet rijksmiddelen door Integraal Zorgakkoord WMO abonnementstarief | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 211 | 200 | 194 | 194 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het kabinet heeft met ingang van 2025 structureel extra middelen (€ 110 miljoen) beschikbaar gesteld aan gemeenten samenhangend met het Integraal Zorgakkoord, ter compensatie van gestegen zorgkosten door de invoering van het abonnementstarief Wmo.
Inzet vrijval reservering compensatieregelingen Voogdij 18+ | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 66 | 62 | 62 | 63 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire 2022 is het budget van de integratie-uitkering Voogdij 18+overgeheveld naar de algemene uitkering. Daarbij is een reservering achtergebleven voor eventueel nog toe te kennen compensatieregelingen. Dit restbudget (€ 32,1 miljoen) is in de meicirculaire 2024 voor 2025 en volgende jaren overgeheveld naar de algemene uitkering en toegevoegd aan het cluster individuele voorzieningen jeugd.
Vervallen extra besparing van het Rijk voor jeugdzorg | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 1.023 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de meicirculaire 2024 is opgenomen dat de geraamde extra besparing van het Rijk van € 500 miljoen voor 2025 komt te vervallen, omdat de maatregelen die tot besparing moeten leiden nog niet zijn gerealiseerd. Hoewel het uitgangspunt is dat het vervallen van de extra korting geen budgettair effect heeft is het dat niet. De vervallen extra korting vanuit de algemene uitkering uit het gemeentefonds in programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie bedraagt € 1.123.000. Terwijl voor ons de te realiseren besparing ad € 900.000 (in programma 2 Een sterke sociale basis) komt te vervallen.
. | |||||
Onontkoombaar knelpunt | |||||
Uitbreiding formatie KCC/Receptie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -100 | -63 | -63 | -63 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De uitbreiding van formatie stelt ons in staat de huidige Dienstverlening uit te voeren en geeft de noodzakelijke ruimte aan onze medewerkers KCC om te investeren in ontwikkeling op persoonlijk, afdeling en organisatievlak.
. | |||||
Autonome ontwikkelingen | |||||
Dividend Enexis | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | -97 | 0 | 0 | 0 |
De dividenduitkering van Enexis wordt incidenteel voor 2025 € 97.000 neerwaarts aangepast omdat de verwachting is dat Enexis een lager dividend zal uitkeren.
Externe advieskosten College | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -150 | -75 | -75 | -75 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De afgelopen jaren is het budget externe advieskosten college telkens overschreden. Oorzaak van de overschrijding is terug te herleiden tot het niet meenemen van de jaarlijkse indexering van de huisadvocaat en de stijging van het aantal dossiers dat wordt voorgelegd aan de huisadvocaat. Het is een algemene tendens dat burgers, bedrijven en belangengroeperingen veeleisender en mondiger worden. In 2025 is er behoefte aan incidentele capaciteit (inhuur) om de werkzaamheden uit te voeren.
Flexibele schil BOA's in 2027 en 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 150 | 150 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de jaarschijf 2027 en 2028 wordt er € 150.000 minder budget beschikbaar gesteld voor de flexibele schil van de BOA's. De inzet van de BOA's wordt ingevuld door vast personeel in plaats van inhuur.
Gedeeltelijk terugdraaien storting algemene reserve | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De beoogde storting in de reserve vrij aanwendbaar van € 4 mln. in 2025 draaien we voor 25% terug in 2025. We storten € 3 mln. in de algemene reserve.
Gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 200 | 187 | 183 | 183 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De basis voor deze raming is de Begroting 2025 van de Veiligheidsregio die door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio is aangenomen. In de begroting is de loon- en prijsindex bijgesteld op de actuele CEP cijfers. In de raadsvergadering van 28 mei 2024 is de Raad hierover via een raadsinformatiebrief geïnformeerd.
Leges Burgerzaken | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 6 | 4 | 3 | 60 | |
Baten | 53 | 75 | 78 | -32 |
De ramingen worden geactualiseerd voor 2025 en verdere jaren op basis van verwachte aanvragen.
Meedoen en geldzaken - Op weg naar stabiliteit en bestaanszekerheid | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -842 | -842 | -842 | -842 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De jaarlijkse bruto lasten worden ingeschat op € 972.000. Daarvan maakt € 80.000 onderdeel uit van programma 1 Vitale kernen, € 50.000 in programma 2 Een sterke sociale basis en € 842.000 van programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie. Hiervan kan € 382.000 bekostigd worden uit al in de begroting opgenomen budgetten (binnen programma 2 Een sterke sociale basis). In 2024 zijn we een traject gestart om onze dienstverlening te optimaliseren, zodat we inwoners met uitdagingen op het gebied van bestaanszekerheid zo passend mogelijk kunnen ondersteunen. Om deze werkwijze in 2025 en volgende jaren voort te zetten zijn aanvullende middelen nodig.
OZB | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 954 | 1.015 | 1.046 | 1.046 |
Door indexatie en areaalontwikkeling zijn de OZB woning opbrengsten hoger dan verwacht. De OZB niet-woningen stijgen extra door de verhoging van de tarieven naar het provinciaal gemiddelde.
Personeelsbeleid | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -500 | -600 | -400 | -400 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
We willen structureel uitvoering kunnen geven aan het personeelsbeleid. Hier gaat het om budgetten op het gebied van opleidingen, Arbo, werving en selectie, reiskosten, garantiebanen, personele activiteiten, etc. De beschikbare budgetten zijn sinds zeer geruime tijd niet bijgesteld en gebaseerd op 300 FTE. We zijn ondertussen doorgegroeid naar meer dan 400 FTE. Door een stijging van kosten en groei van de ambtelijke organisatie zijn de huidige budgetten dan ook niet meer toereikend. In de afgelopen jaren zijn er incidenteel budgetten beschikbaar gesteld vanuit het Bidbook organisatieontwikkeling en overige beleidsbudgetten binnen de organisatie. Vanaf 2025 zijn deze budgetten niet meer beschikbaar waardoor er aanvullend budget noodzakelijk is om uitvoering te gegeven aan de basisbehoeften op genoemde gebieden van het personeelsbeleid.
Strategische organisatie ontwikkeling | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -725 | -625 | -100 | -100 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Strategische ontwikkelingen vragen om een wendbare organisatie die kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Voor deze ingezette organisatieontwikkeling waren in de begroting 2022 t/m 2024 jaarlijks incidentele middelen opgenomen, de zogenaamde bidbookmiddelen. Omdat het ingezette traject van de organisatieontwikkeling niet stopt in 2024, vragen we een aanvullend budget voor de jaren 2025 en 2026 en een structureel budget van € 100.000 vanaf 2027. Deze budgetten worden o.a. ingezet voor leiderschap- en medewerker ontwikkeling, talentenmotivatienalayse, het opstellen van een nieuw functieboek, een strategische HRM-adviseur en het leer en het beheer van het ontwikkelplatform WIES.
Terugdraaien storting naar algemene reserve | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 145 | 145 | 145 | 145 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er vindt jaarlijks een storting plaats vanwege huur Librije. Deze draaien we in 2025 terug.
Toeristenbelasting | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 6 | 6 | 493 | 493 |
Het tarief toeristenbelasting voor zowel hotels, vakantieparken als campings bedraagt in 2024 € 1,60 per overnachting. Het Limburgse gemiddelde voor campings bedraagt € 1,54 en voor hotels € 2,00.Naast de reguliere indexaties en aanpassingen op basis van het werkelijk aantal verwachte overnachtingen verhogen we in 2027 de toeristenbelasting met € 0,20.
Uit te keren vergoedingen OZB-woningen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
De in 2023 verwachte verdubbeling van het aantal bezwaarschriften en de hiermee samenhangende beroepschriften zijn meegevallen.
Vermakelijkhedenretributie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Baten | 25 | 25 | 190 | 190 |
Er worden structureel meer opbrengsten verwacht door meer bezoekers. Vanaf 2027 wordt het tarief met € 0,20 verhoogd zonder reguliere indexering.
Wijziging functiewaardering in kader van organisatieontwikkeling | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -213 | -213 | -213 | -213 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op 9 januari 2024 heeft het college het besluit genomen tot aanpassing van de organisatiestructuur en het aanbrengen van wijzigingen in bevoegdheden tussen directie en teamhoofden alsook het positioneren van programmamanagers en concern strategen. In dit proces is ook de teamhoofdenfunctie van het Zorg- en Veiligheidshuis meegenomen. Dit heeft geleid tot het herschrijven van de functieprofielen. Conform de Procedureregeling functie-waarderen gemeente Horst aan de Maas heeft vervolgens een toetsingscommissie de waarderingen beoordeeld. Het advies leidt tot een structurele bijstelling van de loonkosten met € 212.500.
. | |||||
Nieuw beleid | |||||
Nieuwe werkwijze aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Lasten | -24 | -24 | -24 | -24 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
We gaan werken met een apart team voor de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties (huiselijk geweld en kindermishandeling). Door nauwe samenwerking met o.a. politie en Veilig Thuis wordt de onveiligheid goed en snel in kaart gebracht. Met intensieve casusregie zetten we in op het realiseren van duurzame veiligheid. Kosten voor dit team van 3 fte én inzet Veilig Thuis en politie worden geschat op € 400.000. Daarvan is € 376.000 opgenomen binnen programma 2 Een sterke sociale basis en € 24.000 in programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie.