Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor 2025 zijn deze kosten begroot op € 5.629.000.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GG, ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
In 2023 is de veiligheidsregio aan de slag gegaan met het opstellen van het beleidsplan 2024-2027. Het beleidsplan is nog in concept en wordt in 2024 door Algemeen Bestuur definitief vastgesteld.Doorontwikkeling crisisbeheersing
Na de laatste grote crises zoals het hoogwater in 2021, de natuurbranden op de Meinweg en in de Peel, de Covid-19 pandemie én vandaag de dag met de oorlog in Oekraïne hebben we regionaal en landelijk geleerd dat crisisbeheersing nooit stilstaat. Evaluaties van deze crises en de conclusies die getrokken zijn uit de evaluatie wet Veiligheidsregio, hebben geleid tot het inzicht dat er een stevige doorontwikkeling ten aanzien van crisisbeheersing noodzakelijk is. Het rijk heeft besloten om de crisisbeheersing te ondersteunen voor deze noodzakelijke doorontwikkeling. In 2023 zijn de eerste gelden ontvangen waarbij de focus allereerst kwam te liggen bij het prioriteren van de opgaven en van daaruit het versterken van het team met professionals met de juiste expertise binnen de veiligheidsregio.Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. De (voornamelijk wettelijke) taken van de brandweertak van de Veiligheidsregio Limburg Noord zijn belegd in de Visie Brandweer 2030. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht. Ook in de interactie tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten in Limburg-Noord, niet in de laatste plaats rond uitwisseling van informatie. In de afgelopen jaren is er binnen Brandweer Limburg-Noord een Behapbare Basis ontwikkeld voor de brandweerzorg. Specialistische Eenheden ondersteunen deze basis met extra kennis, vaardigheden en middelen. Met het operationeel worden van de Specialistische Hulpverleningseenheid, Handcrew Zuid-Nederland en de Specialistische Brandbestrijdingseenheid in 2023 zijn de eenheden nu compleet.GGD
De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen. Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest. De afgelopen periode heeft de GGD integrale, gebiedsgerichte/lokale teams ingericht met 1 centrale accounthouder voor de gemeente Horst aan de Maas. De GGD sluit hiermee aan bij de lokale beweging van IN! Horst aan de Maas (IJslands preventie model) waarbij 1 van de centrale leidende principes is dat er een focus ligt op het bereiken van iedereen.Partner in de Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Als Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn wij een van deze partners: vanuit Brandweer Limburg Noord op het gebied van veiligheid en vanuit GGD Limburg-Noord op het gebied van gezondheid. Het afgelopen jaar stond in het teken van een intensievere samenwerking met alle betrokken partijen. Vanuit deze samenwerking zijn verschillende regionale bouwstenen, proces- en werkafspraken tot stand gekomen.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 6.047.000
Vreemd vermogen
€ 31.856.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach en Venlo
Doel (openbaar belang)
De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De Euregio zet zich in voor:
- het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
- het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
- het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
- het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
- commissie Government-to-Government,
- commissie Business-to-Business,
- commissie People-to-People en
- commissie INTERREG.
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling. De INTERREG periode V (2014-2020) biedt vooral kansen op regionaal en bovenregionaal niveau onder andere vanwege het gevraagde schaalniveau van projecten en initiatieven. De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator is erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook wordt waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader wordt de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo vult de ambtelijke ondersteuning hiervoor wordt ingevuld door gemeente Venlo.
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Begrotingscijfers 2025 nog niet bekend. 31-12-2022 jaarrekening: eigen vermogen € 377.117,89, vreemd vermogen € 664.931,27 en resultaat boekjaar -/- € 211,82
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW één van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. Voor 2025 is in de begroting een bijdrage van € 505.000 opgenomen.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW is en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. In december 2020 hebben de raden van werkvoorzieningschapsgemeenten Horst aan de Maas, Venray en Peel en Maas de strategische koers NLW 2021-2030 (hierna: koers NLW) vastgesteld. Deze koers NLW bestaat uit drie sporen:
- Spoor 1: uitvoering Wet sociale werkvoorziening (hierna: Wsw) voor de schapsgemeenten;
- Spoor 2: dienstverlening Participatiewet;
- Spoor 3: additionele services.
Eind 2022 is gebleken dat deze vastgestelde koers niet uitvoerbaar is. De oorzaken daarvoor zijn dat:
- sinds 1 januari 2015 nieuwe instroom in de Wsw volledig is gestopt.
- de NLW niet voor iedereen een oplossing is in het kader van meedoen;
- er sprake is van een versnelde uitstroom uit de Wsw met name door vergrijzing;
- een aantrekkende arbeidsmarkt meer mogelijkheden voor inwoners met beperkingen biedt;
- met de uitbreiding van voorzieningen binnen de Participatiewet meer inwoners met een arbeidsbeperking succesvol regulier aan het werk gaan.
Tegelijkertijd zien we ook andere positieve ontwikkelingen die eveneens vragen om een transformatie en herpositionering van de NLW, zoals ons eigen initiatief Onze Loods.
In april 2024 hebben de colleges van de gemeente Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray ingestemd met de participatieopdracht ‘iedereen doet mee’. Deze opdracht bestaat uit een 3-tal deelopdrachten:- Strategische verkenning samenwerking Participatie;
- Onderzoek hoe de verouderde GRNLW aan te passen of te ontbinden;
- Een nieuwe infrastructuur voor beschermd en beschut werk.
Op basis van bovenstaande deelopdrachten, geven we een antwoord op de volgende vragen:
- Hoe de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray een rol zien voor een eigen sociaal ontwikkelbedrijf in hun gemeenten in de uitvoering van de participatiewet. En welke ontwikkeling daarvoor nodig is.
- Welke samenwerkingsmogelijkheden de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venray zien in een sociaal ontwikkelbedrijf, dan wel tussen meerdere sociaal ontwikkelbedrijven?
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 39.000
€ 39.000
Vreemd vermogen
€ 5.446.000
€ 5.389.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekening courant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Vanaf 1 januari 2023 is er voor de exploitatie van de veerponten een nieuwe concessieovereenkomst gesloten met de exploitant. In 2024 is de aanpak van de veerstoepen door de schade hoogwater afgerond en in 2025 zijn er geen specifieke ontwikkelingen.
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 1.952.555
€ 2.000.351
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 47.797
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
De MGR is opgericht om de samenwerking rond inkoop en contractering in het sociaal domein in Noord-Limburg vorm te geven. De samenwerking bevat sinds de start per 1 november 2014 de module ‘opdrachtgeven in het sociaal domein’ en is gericht op het gezamenlijk inkopen van de maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet). Sinds 2022 is er een tweede module aan de MGR toegevoegd: Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Preventie & Bemoeizorg. Hieraan nemen niet alleen de gemeenten van Noord-Limburg maar ook de gemeenten van Midden-Limburg deel.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
Aan module 1 van de MGR doen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray mee. Aan Module 2 doen naast de gemeenten van Noord-Limburg ook de gemeenten uit Midden-Limburg mee (Leudal, Nederweert, Weert, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw). De MGR is een uitvoerende organisatie die haar opdrachten ontvangt van de deelnemende gemeenten. Deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor beleid en toegang tot de zorg. De MGR is verantwoordelijk voor contractering, contractmanagement, regionale monitoring en (op onderdelen) financiering van gecontracteerde zorgaanbieders (bijvoorbeeld bij Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen). De invulling van werkzaamheden en taakverdeling vindt in nauwe samenspraak met de gemeenten plaats (onder meer op basis van een driejaarlijks uitvoeringsplan dat MGR en gemeenten samen opstellen). De wethouder Sociaal Domein maakt deel uit van het Algemeen Bestuur van de MGR.
De begroting van de MGR bevat bij module 1 uitsluitend bedrijfsvoeringskosten, voornamelijk personeelskosten. De deelnemende gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage naar rato van het inwoneraantal op 1 januari van het jaar t-1. De bijdrage van Horst aan de Maas voor 2025 aan de uitvoeringskosten van module 1 bedraagt afgerond € 306.000. De begroting bij module 2 bevat zowel uitvoeringslasten (deze komen voor Horst aan de Maas in 2025 uit op € 30.000) als de programmalasten van BW, MO en B&P. Deze programmalasten worden bekostigd uit de rijksbijdragen die de gemeenten voor BW, MO en B&P ontvangen. Na aftrek van de lasten wordt het positieve saldo uitbetaald aan gemeenten ten behoeve van investeringen in de lokale sociale basis. Voor Horst aan de Maas wordt dit positieve saldo voor 2025 geschat op € 915.000. Dit is in onze begroting verwerkt.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het regionale Programma Sturing & Inkoop dat we in de periode 2019-2021 hebben uitgevoerd, heeft geleid tot nieuwe contracten met zorgaanbieders voor zorg en ondersteuning op het gebied van Wmo, jeugd en Participatiewet. Die nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2022. In 2024 hebben we de contracten geëvalueerd. Op basis van de evaluatie is besloten de huidige raamovereenkomsten voor Wmo, segment 1 Jeugd en BW, MO en B&P te verlengen. Voor de raamovereenkomsten van segmenten 2, 3 en 4 van jeugd en voor crisishulp jeugd starten we een nieuwe contractering die we in 2025 uitvoeren (met het oog op nieuwe raamovereenkomsten per 1 januari 2026). Verder blijft de MGR de huidige taken uitvoeren zoals structureel contractmanagement, het samenspel met het lokale toegangsmanagement, het leren en verbeteren op basis van de regionale en lokale monitoring, financieel beheer en (waar afgesproken) het verrichten van de betalingen aan gecontracteerde zorgaanbieders. Daarnaast blijft de MGR verantwoordelijk voor de verdeling van het saldo op het programma BWMO B&P over de 14 deelnemende gemeenten. Deze ontwikkelingen zijn opgenomen in het uitvoeringsplan van de MGR dat loopt van 2023 tot en met 2025 en ook ingaat op het bestendigen van de eigen organisatie om genoemde ambities waar te kunnen maken. In 2025 zal ook gewerkt worden aan een nieuw uitvoeringsprogramma voor de periode 2026 - 2028.
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De MGR zelf heeft geen weerstandsvermogen en heeft geen reserves om risico’s af te dekken. De begroting is taakstellend, dreigen er overschrijdingen dan wordt in eerste instantie gezocht naar een oplossing binnen de begroting. Het rekeningsaldo van de MGR wordt afgerekend met de deelnemende gemeenten. Wanneer er sprake is van een overschot, dan wordt dat terugbetaald aan de gemeenten. Bij een tekort moeten de deelnemende gemeenten dit aanzuiveren.
- Verbonden partij
Regionale uitvoeringsdienst
Vestigingsplaats
-
Doel (openbaar belang)
Het doel is uitvoering te geven aan:
- omgevingsvergunningen milieu en
- toezicht en handhaving op het gebied van milieu.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (RUP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) op. Ambtelijke afstemming vindt plaats in het platform gemeentesecretarissen.
De bijdrage aan de RUD wordt in 2025 €121.305-.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De RUD LN is in 2013 gestart als een netwerk met als juridische basis een bestuursovereenkomst. Sinds 1 januari 2018 zijn alle RUD’s ingericht als een openbaar lichaam (OL) op basis van een Gemeenschappelijke Regeling (GR). Een uitvoeringsdienst met een OL biedt volgens de wetgever de benodigde waarborgen voor de gewenste eenduidigheid, uniformiteit en robuustheid van de organisatie en daarmee voor de continuïteit van omgevingsdiensten.
Per 1 december 2017 is, na een intensief voortraject, de RUD Limburg-Noord als Gemeenschappelijke Regeling van start gegaan. De RUD staat onder leiding van een directeur. Deze, samen met het coördinatiecentrum, zijn gehuisvest in Roermond. De essentie van de netwerk-RUD, waarbij het personeel in dienst blijft bij de partners, is overeind gebleven. De exploitatiekosten van de RUD LN worden uit de reguliere bijdrages betaald.
In 2019 is door een extern bureau een evaluatie van het functioneren van de RUD LN uitgevoerd. Het Algemeen Bestuur heeft de resultaten van de evaluatie onderschreven. Deze komen neer op behoud van de netwerkvariant, met versterking van de aansturing en verantwoording door de deelnemende partners. In 2020 is een nieuwe (interim) directeur benoemd. De directeur is met de aanbevelingen uit het evaluatierapport aan de slag gegaan, in samenwerking met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers). Op een aantal punten zijn deze evaluatiepunten nog in voorbereiding c.q. in uitvoering. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtsrol goed op te pakken en kampen ze met een te divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten, maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.
Het nieuwe kabinet zal een standpunt innemen met betrekking tot het rapport. Eind 2022 komt het Algemeen Bestuur van de RUD met een plan van aanpak dat het eerdere plan "Schouders eronder (2020)" vervangt en geeft aan hoe de voorgestelde maatregelen van Van Aartsen worden vertaald naar onze netwerkorganisatie. Dit nieuwe plan van aanpak vormt een integraal kader voor de meerjarige doorontwikkeling van de RUD LN tot een omgevingsdienst die in alle opzichte de resultaten levert die van omgevingsdienst worden gevraagd en een robuuste omgevingsdienst is als het gaat om de inzet van middelen voor de doelen en uitdagingen die onze regio en gemeente kennen.
Voor de uitvoering van het plan van aanpak zijn incidenteel extra middelen nodig. De exacte impact is nog niet bekend maar in de begroting van 2024 is reeds aanvullend budget hiervoor opgenomen.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 309.000.000
€ 309.000.000
Vreemd vermogen
€ 1.150.000
€ 1.150.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Doel (openbaar belang)
Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.
Relatie met programma
Programma 2 Een sterke sociale basis
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven).
De ambities van Omnibuzz waar in 2025 op zal worden ingezet zijn:
1. Het kantelen van vervoer en OV-gebruik stimuleren
2. Het efficiënter organiseren van doelgroepenvervoer
3. Het versterken van Omnibuzz als slimme organisatie01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 1.017.498
€ 1.011.373
Vreemd vermogen
€ 5.406.774
€ 4.689.815
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Coöperaties/ vennootschappen
- Verbonden partij
Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De gebiedsontwikkeling Klavertje 4 heeft betrekking op een gebied van 5.400 hectare, dat ontwikkeld wordt tot een concentratiegebied voor met name glastuinbouw, logistiek en agribusiness. De bedrijfsactiviteiten krijgen vorm in een duurzaam ontworpen werklandschap. Daarnaast wordt een robuuste groenstructuur gerealiseerd en speelt het energiemanagement in het gebied een belangrijke rol.
Doel van de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 is het gebied uit te laten groeien tot een duurzaam en innovatief agrofood en logistiek cluster van nationale en Europese betekenis. Het versterken van de economische structuur en activiteiten moeten hand in hand gaan met het verbeteren van het woon-, werk- en leefklimaat.Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt het college als aandeelhouder in de BV. De exploitatie heeft een verwacht eindsaldo van € 94 miljoen in 2030. Dit eindresultaat heeft alleen betrekking op de grondexploitatie, die in 2024 zal worden bijgesteld. Er is sprake van verschil in hoogte van de investering per partij en daarmee verschil in risico in het project. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een deelneming van 8,3%. Bij de financiële activa op de balans zijn de kapitaalverstrekking van € 2.450.000 en de langlopende vordering tot 2040 van € 1.379.000 verantwoord. Hierop wordt niet afgeschreven. Van ons ingebrachte vermogen hebben we in 2022 € 2,158 miljoen terug ontvangen vanwege de overliquiditeit van het ontwikkelbedrijf.
Voor de inbreng van het eigen vermogen zal de gemeente jaarlijks een rendement van 2% uitgekeerd krijgen. De kapitaallasten van de hiervoor genoemde geactiveerde gemeentelijke bijdrage worden gedekt uit dit rendement.
Daarnaast stelt de gemeente Horst aan de Maas een vaste geldlening ( € 10,5 miljoen) en indien nodig een flexibele geldlening (max. € 3,6 miljoen) ter beschikking met een jaarlijkse rendementsvergoeding van tussen de 3,13% en 3,48%.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is verantwoordelijk voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 met als aandeelhouders de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Venray.
De grondverkoop is voortvarend verlopen met name aan de logistieke sector, maar ook hebben verkopen aan agrofood en maakindustrie plaatsgevonden. De bedrijfsexploitatieperiode loopt vooralsnog tot 2037, maar zal naar verwachting door onderstaande ontwikkelingen moeten worden verlengd. Er is sprake van een maatschappelijk en politieke discussie over de invulling van de resterende gronden. Vanuit het college en de raad wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het aantrekken van bedrijven uit de sectoren agrofood, maakindustrie en overig regionaal MKB. Aangezien deze sectoren om kleinere kavels vragen dan logistieke bedrijven wenst onze gemeente meer kleinschalige verkaveling en een langere uitgifteperiode. De aandeelhouders moeten nog overeenstemming bereiken over de strategie voor de verdere ontwikkeling. Tijdig beschikbare planvoorraad is inmiddels een knelpunt.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Cijfers zijn gebaseerd op de jaarschijf 2025 uit de meerjarenbegroting 2024 - 2028
- Verbonden partij
Stichting BuitenGewoonBereikbaar
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor 2025 zijn deze kosten begroot op € 5.629.000.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GG, ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
In 2023 is de veiligheidsregio aan de slag gegaan met het opstellen van het beleidsplan 2024-2027. Het beleidsplan is nog in concept en wordt in 2024 door Algemeen Bestuur definitief vastgesteld.Doorontwikkeling crisisbeheersing
Na de laatste grote crises zoals het hoogwater in 2021, de natuurbranden op de Meinweg en in de Peel, de Covid-19 pandemie én vandaag de dag met de oorlog in Oekraïne hebben we regionaal en landelijk geleerd dat crisisbeheersing nooit stilstaat. Evaluaties van deze crises en de conclusies die getrokken zijn uit de evaluatie wet Veiligheidsregio, hebben geleid tot het inzicht dat er een stevige doorontwikkeling ten aanzien van crisisbeheersing noodzakelijk is. Het rijk heeft besloten om de crisisbeheersing te ondersteunen voor deze noodzakelijke doorontwikkeling. In 2023 zijn de eerste gelden ontvangen waarbij de focus allereerst kwam te liggen bij het prioriteren van de opgaven en van daaruit het versterken van het team met professionals met de juiste expertise binnen de veiligheidsregio.Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. De (voornamelijk wettelijke) taken van de brandweertak van de Veiligheidsregio Limburg Noord zijn belegd in de Visie Brandweer 2030. De veranderingen zijn in gang gezet en vragen de komende periode de nodige aandacht. Ook in de interactie tussen de Veiligheidsregio en de gemeenten in Limburg-Noord, niet in de laatste plaats rond uitwisseling van informatie. In de afgelopen jaren is er binnen Brandweer Limburg-Noord een Behapbare Basis ontwikkeld voor de brandweerzorg. Specialistische Eenheden ondersteunen deze basis met extra kennis, vaardigheden en middelen. Met het operationeel worden van de Specialistische Hulpverleningseenheid, Handcrew Zuid-Nederland en de Specialistische Brandbestrijdingseenheid in 2023 zijn de eenheden nu compleet.GGD
De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. De visie GGD 2030 wordt opgesteld om Het Manifest 'Naar gelijke kansen op gezondheid' verder in te kleuren en te komen tot regionale en lokale uitvoeringsplannen. Dit levert ook nieuwe inzichten over het gewenste takenpakket van de GGD. Een efficiëntere uitvoering van het huidige takenpakket kan ruimte geven voor de inzet van de GGD in de uitvoering van het Manifest. De afgelopen periode heeft de GGD integrale, gebiedsgerichte/lokale teams ingericht met 1 centrale accounthouder voor de gemeente Horst aan de Maas. De GGD sluit hiermee aan bij de lokale beweging van IN! Horst aan de Maas (IJslands preventie model) waarbij 1 van de centrale leidende principes is dat er een focus ligt op het bereiken van iedereen.Partner in de Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is een gezamenlijke inspanning van verschillende partijen. Als Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn wij een van deze partners: vanuit Brandweer Limburg Noord op het gebied van veiligheid en vanuit GGD Limburg-Noord op het gebied van gezondheid. Het afgelopen jaar stond in het teken van een intensievere samenwerking met alle betrokken partijen. Vanuit deze samenwerking zijn verschillende regionale bouwstenen, proces- en werkafspraken tot stand gekomen.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 6.047.000
Vreemd vermogen
€ 31.856.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Overigen
- Verbonden partij
Banenplein Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. Bovendien heeft de samenwerking het doel om de regionale arbeidsmarktpositie te bevorderen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.
De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening alsmede de doorontwikkeling van bijbehorende applicaties en HR-activiteiten. Partijen streven er naar de regio een beter positie op de arbeidsmarkt te geven. De doorontwikkeling van de website www.BanenpleinLimburg.nl is hier een voorbeeld van.
De gelden die worden ingezet voor de samenwerking Banenplein Limburg worden gegenereerd vanuit de overeenkomsten die deelnemers hebben gesloten via een regionale aanbesteding met de collectieve opdrachtnemer op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De website Banenplein Limburg heeft zowel op het gebied van uitstraling als qua functionaliteiten het doel zowel de externe maar ook interne werving te stimuleren en om ons als arbeidsmarktregio verder te profileren. Dit heeft er toe geleid dat er in 2023 een volledig hernieuwde site van Banenplein is gelanceerd.
Vanuit de Banenpleinsamenwerking worden jaarlijks diverse activiteiten aangeboden. Dit o.a. gericht op de ontwikkelingsmogelijkheden Jaarlijks wordt de ‘meester in je werkweek’ georganiseerd met een breed aanbod van ontwikkelmogelijkheden om mobiliteit en brede inzetbaarheid te stimuleren. Op continue basis wordt ingezet op het optimaliseren van de evaluatie van de dienstverlening, het opdrachtgeverschap en het contractbeheer.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 235.923
€ 0
Vreemd vermogen
€ 70.409
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 71.707
Toelichting op de financiën
Begrotingscijfers 2025 nog niet bekend. 31-12-2022 jaarrekening: eigen vermogen € 164.902, vreemd vermogen € 4.567 en resultaat boekjaar -/- € 3.944
- Verbonden partij
Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De Regio Noord-Limburg is een vrijwillig samenwerkingsverband dat is gericht op de economische structuurversterking van Noord-Limburg en op de welvaart en het welzijn voor en van haar inwoners en bedrijven.
Relatie met programma
Programma 5 Een toekomstbestendige en innovatieve economie
Bestuurlijk en financieel belang
Regionale samenwerking is nodig voor een bestuurlijk krachtige regio.
Voor de regiobegroting stelt iedere gemeente een jaarlijkse algemene bijdrage beschikbaar. Voor 2025 is een algemene bijdrage van € 5 per inwoner begroot. De middelen van de regiobegroting worden beschikbaar gesteld voor het regiobureau om uitvoering te kunnen geven aan de regionale strategische visie, de Investeringsagenda en de Regio Deal. Ook gaat er een bijdrage naar het regionale Innovatiefonds. De begrote bijdrage voor het innovatiefonds bedraagt in 2025 € 1,28 per inwonerOntwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In mei 2019 is de Investeringsagenda Regio Noord-Limburg vastgesteld met als centrale ambitie de Gezondste Regio. Deze ambitie is uitgewerkt in zes thema’s zijnde 1. Ondernemen & innoveren, 2. Vitaal & gezond, 3. Toerisme & leisure, 4. Landelijk gebied, 5. Mobiliteit & logistiek en 6. Energie & klimaat. Er is met de provincie Limburg een samenwerkingsconvenant gesloten, waarbij zowel de Regio Venlo als de provincie hebben aangegeven elk een investering te doen van € 20 miljoen voor de uitvoering van de Investeringsagenda. Ook is er een Regio Deal met het Rijk en provincie voor de thema's Future farming, Vitaal & gezond, Talent aantrekken & behouden, Veilige & leefbare omgeving en Grensoverschrijdende samenwerking. Het Rijk heeft € 17,5 mln. toegekend en ook de Regio Venlo en provincie Limburg doen een bijdrage van elk € 8,75 miljoen.
Beide strategische documenten zijn uitgewerkt in projectenveloppen waaraan de bijdragen van het Rijk, provincie en regiogemeenten worden gekoppeld. Er zullen gelabelde bijdragen in de begroting die passen bij de thema's worden ingezet voor de projecten van de regio en er zijn in de begroting 2021-2024 budgetten beschikbaar gesteld voor projecten van zowel de Regio Deal als de Investeringsagenda.
De mogelijkheden voor een nieuwe Regio Deal worden momenteel verkend.
Daarnaast wordt gewerkt aan een actualisering van het uitvoeringsprogramma en de regionale overlegstructuur. Er hebben enkele wijzigingen plaatsgevonden. Het thema Klimaat wordt ondergebracht in het nieuwe thema Ruimte (wonen, landelijk gebied, klimaat) en het thema Veiligheid kent een eigen programma.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Hierbij beschouwen we de vooruit ontvangen bijdragen per 31-12 als het vreemd vermogen
- Verbonden partij
Zorgveiligheidshuis
Vestigingsplaats
Horst
Doel (openbaar belang)
Het ZVH biedt ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises op gebied van strafrecht en zorg verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVHNL) is een samenwerkingsverband. De begrote financiële bijdrage van Horst aan de Maas aan het ZVHNL bedraagt in 2025 € 84.565.
Sinds medio 2021 fungeert gemeente Horst aan de Maas als beheergemeente van het zorgveiligheidshuis. Hiervoor ontvangt onze gemeente afhankelijk van de afgenomen faciliteiten/ondersteuning door het ZVH, een beheervergoeding.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het ZVHNL heeft drie taken: procesregie, informatieknooppunt en het signaleren van trends en ontwikkelingen. Daarnaast heeft het ZVHNL zich bezig gehouden met nieuwe ontwikkelingen, de plustaken genoemd. (zie jaarverantwoordingen en jaarplannen) In 2025 zal het ZVHNL zich bezig houden met de verdere uitbouw en doorgroei van de ‘kerntaken’ en de ‘plustaken’ en de borging hiervan binnen het ZVHNL.
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Het streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
- het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid
- het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in NoordLimburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
- het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
- Het verbeteren van de ruimtelijke economische bereikbaarheid.
Relatie met programma
Programma 1 Vitale kernen
Bestuurlijk en financieel belang
Trendsportal is een samenwerkingsverband van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Beesel.Trendsportal in het vervolg van het RMO-Noord Limburg en kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen. Er is niet alleen overleg tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB). De begrote bijdrage van gemeente Horst aan de Maas voor bedraagt in 2025 € 181.497. Dit is €110.000 aan werkbudget projectkosten en € 71.497 aan organisatorisch kosten.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de afgelopen jaren is het RMO doorontwikkeld in Trendsportal. Er zijn regionale doelstellingen opgesteld en vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Daarnaast maakt Trensportal gebruik van een jaarprogramma. Dit jaarprogramma bevat project die gekoppeld zijn aan de doelen en doelstellingen van Trendsportal en de deelnemende gemeenten. Jaarlijks maakt Trendportal een resultaatoverzicht van deze projecten.
01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Waterpanel Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Samenwerken op het gebied van water, klimaatadaptatie en riolering.
Verhoging Kwaliteit, Vermindering Kwetsbaarheid, Besparing op Kosten en Verbetering Klantgerichtheid zijn leidende principes in deze samenwerking.Relatie met programma
Programma 4 Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
Waterpanel Noord is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, het Waterschapsbedrijf en de Waterleidingmaatschappij Limburg. De in 2025 begrote bijdrage van Horst aan de Maas aan het Waterpanel Noord bedraagt € 78.115. Begrote kosten en de bijdragen van gemeenten en derden zijn ieder jaar in evenwicht. Waterpanel Noord kent dan ook geen resultaat in termen van winst en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend. Er is niet sprake van eigen vermogen. Eventuele overschotten op de begroting worden teruggegeven aan de deelnemende partners.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de samenwerking worden regionale beleidskaders vastgesteld, onderzoeken en projecten uitgevoerd.
Te noemen zijn o.a. een Waterketenplan voor de periode 2021 - 2025, een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie, het realiseren van projecten zoals GroenBlauwe Schoolpleinen, Waterklaar, een regionaal Grondwatermeetnet enz.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Dimpact
Vestigingsplaats
Enschede
Doel (openbaar belang)
De coöperatieve vereniging Dimpact werkt aan de publieke digitale dienstverlening van morgen. Dit doen zij door samen te innoveren, kennis te delen en gezamenlijk digitale applicaties te ontwikkelen en beheren voor digitale dienstverlening.
Relatie met programma
Programma 7 Een gezonde, duurzame en ondernemende gemeentelijke organisatie
Bestuurlijk en financieel belang
Dimpact vertegenwoordigt 40 gemeenten en 3 miljoen inwoners. Het hoogste orgaan in de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De portefeuillehouder dienstverlening is lid van de ALV.
De jaarlijkse bijdrage aan Dimpact is afhankelijk van de diensten die de gemeente bij Dimpact afneemt. Per dienst is het tarief opgebouwd uit de werkelijke kosten voor de dienst + vast bedrag per gemeente voor doorontwikkelen van de dienst + verenigingskosten. De verenigingskosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten voor de inzet van het regiebureau van de vereniging. Het regiebureau zorgt voor samenwerking van de deelnemende gemeenten en is contactpersoon voor en met de leverancier van de dienst. Voor de verenigingskosten geldt een minimaal tarief van € 6.000. Het voorstel voor de tarieven voor de diensten stellen de afnemende gemeenten samen met het regiebureau vast. De ALV stelt de tarieven vast.
In 2025 neemt Horst aan de Maas 4 diensten af: PodiumD formulier, PodiumD Web en Burgerzaken en Burgerzaken 'Kansen'. Hiervoor betaalt de gemeente € 207.916.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Binnen Dimpact ontwikkelen we de diensten door. Voor de doorontwikkeling is jaarlijks een bedrag beschikbaar vanuit het tarief voor de dienst.
In het programma Beyond23 ontwikkelt Dimpact componenten als vervanging voor hun zaaksysteem. Dit doet Dimpact op basis van Common Ground en open source. Hiermee legt Dimpact de basis voor een duurzame doorontwikkeling van de vereniging met eigentijdse digitale oplossingen en werkwijzen die de digitale dienstverlening aan inwoners en bedrijven optimaal ondersteunt. Gemeenten kunnen ook losse componenten afnemen. We kijken of en welke componenten voor Horst aan de Maas een goede optie zijn. In 2025 verhuizen alle producten van Dimpact naar het PodiumD-platform. Dit geldt ook voor de producten die de gemeente Horst aan de Maas afneemt. Daarmee is dit meerjarenplan afgerond.
Dimpact stelt in 2025 een nieuw strategisch kader vast. De wethouder dienstverlening neemt deel aan het opstellen van het nieuwe strategische kader dat de ALV in 2025 voorgelegd krijgt.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 2.335.079
€ 2.747.314
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 412.235
Toelichting op de financiën
De begroting van Dimpact bevat geen geprognosticeerde balans. Uit de jaarstukken 2023 blijkt, dat het eigen vermogen per 31-12-2023 € 2.991.464 bedroeg en het vreemd vermogen € 4.586.524.
- Verbonden partij
Afval Samenwerking Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Doel (openbaar belang)
De doel- en taakstelling van de Vereniging Afvalsamenwerking Limburg is gebaseerd op de strategienota “Een wereld te winnen 2.0” van 24 september 2015. Deze doelstelling is verankerd in de statutaire doelstelling van de vereniging en luidt als volgt:
De vereniging heeft primair ten doel het behartigen van de gemeenschappelijke belangen der gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de Raamcontracten Afname en Aanlevering Afval met de bijlagen en aanhangsels daarbij (deze Raamcontracten met de bijlagen en aanhangsels daarbij hierna gezamenlijk te noemen: “de Raamcontracten” met de te Maastricht gevestigde naamloze vennootschap N.V. Sturing Afvalverwijdering Limburg en haar rechtsopvolgers (deze vennootschap en haar rechtsopvolgers hierna te noemen: “Essent Milieu”), meer in het bijzonder het uitoefenen van het adviesrecht als bedoeld in de Raamcontracten tussen Essent Milieu en de betrokken gemeenten.Relatie met programma
Programma 4, Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
Het gemeentelijke aandeel in alle financiële middelen, overige bijdragen of inzet bedraagt ongeveer 9 %. in 2025 bedraagt de bijdrage € 0,30 per inwoner De feitelijke verdeling van kosten over alle samenwerkingspartners is evenwichtig en de verdeling van baten is evenwichtig.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Medio 2023 is besloten de werkorganisatie van de vereniging ASL per 1 januari 2024 onder te brengen bij de RD Maasland in Haelen. Er is door ASL met de RD Maasland een overeenkomst voor
ondersteuning gesloten. Tevens is in 2023 de Europese aanbesteding voor de verwerking van HRA en GFT/GFE succesvol afgesloten. Deze aanbesteding heeft geresulteerd in lagere verwerkingstarieven dan de vorige contractperiode voor HRA en lager dan verwachtte tarieven voor GFT. Tegelijkertijd is er flexibiliteit ingebouwd om bij te sturen als de markt daartoe aanleiding geeft.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 235.264
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij
Centrumregeling RES NML
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De deelnemers binnen de Regionale Energie Strategie Noord- en Midden- Limburg werken samen om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen conform de afspraken uit het Nationaal Klimaatakkoord. De samenwerking is daarbij gericht op het gezamenlijk maken en uitvoeren van regionale afspraken over duurzame energie, (niet-fossiele) warmtebronnen en energiebesparing.
Relatie met programma
Programma 4 Duurzaam Horst aan de Maas
Bestuurlijk en financieel belang
De Regionale Energie Strategie Noord- en Midden Limburg is een samenwerkingsverband van de vijftien gemeenten in Noord- en MiddenLimburg, het Waterschap Limburg, hen de Provincie Limburg. Gemeente Venlo fungeert hierbij als centrumgemeente
De portefeuillehouder Duurzaamheid neemt deel aan het portefeuillehoudersoverleg van de RES NML. In dit overleg wordt oa de gezamenlijke strategische koers bepaald en wordt besluitvorming over het regionale energiebeleid voorbereid.
De in 2025 begrote bijdrage van Horst aan de Maas aan de RES NML is € 2,60 per inwoner.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Om de uitdagingen binnen de Regionale Energiestrategie Noord- en Midden Limburg (RES NML) de komende jaren het hoofd te kunnen bieden is een gelijkwaardige en continue samenwerking cruciaal. Per 1 januari 2024 is hiervoor de Centrumregeling Regionale Energie Strategie Noord- en Midden Limburg opgericht. In 2025 gaan we ons focussen op:
de uitrol van de Regionale Energievisie en het Regionaal isolatie programma. Het opstellen van de Routekaart Groen Gas. We Starten met Energy hubs en de aanpak van netcongestie. Ook gaan we input geven voor het P-MIEK (Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat), het project OER (Opwek Energie Rijksgronden/Rijksgebouwen, het programma VAWOZ (Verbindingen Aanlanding Wind Op Zee), Verder jagen we ontwikkelingen waterstof aan en benutten we koppelkansen (Delta Rhine Corridor (DRC) en zetten we in op energiegemeenschappen.01-01-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën