Home

Paragrafen

De hoofddoelstelling is onder andere de zorg voor het openbare groen. Groen draagt bij aan de 'quality of life' en het welzijn van mensen. Ook levert groen een bijdrage aan een goede woon- en leefomgeving en een verfraaiing van de kernen. Het draagt tevens bij aan hittestressreductie, verhoging waterbergend vermogen en grotere biodiversiteit.

We hanteren een gedifferentieerd onderhoudsniveau:
A: voor de hoofdgroenstructuren en groene parels,
B: voor woonwijken,
C: voor bedrijventerreinen.

De gemeenteraad heeft middelen beschikbaar gesteld om het kwaliteits- en onderhoudsniveau van het openbaar groen nog verder te verhogen door onder andere

  • een uitbreiding van de arealen die vallen onder hoofdgroenstructuren en groene parels vast te stellen.
  • omvorming/aanpassing van bestaand en nieuw groen naar meer biodiversiteit.

De voorgestelde financiële middelen zijn toereikend om het onderhoud van het bestaande openbaar groen (gazon en beplanting) op de gevraagde onderhoudsniveaus uit te voeren. Daarnaast heeft de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld voor de vergroening in de openbare ruimte, in het tegengaan van hittestress en het leveren van een positieve bijdrage aan biodiversiteit.
Onderhoudswerkzaamheden die uitgesteld waren ingekaderd bij de renovatie / herinrichting van openbaar groen, zijn weg. Met de huidige financiële middelen en de bijstelling in de meerjarenbegroting die voornamelijk bestaat uit hogere aanbestedingskosten en contractuele prijsindexeringen is er een solide basis voor de komende jaren.

Bij alle (laan)bomen binnen de bebouwde kom en op doorgaande wegen in het buitengebied, voeren we minimaal eens in de drie jaar een boomveiligheidscontrole uit. Dit geldt ook voor de monumentale bomen van de gemeente en een selectie monumentale bomen van particulieren. Voor de bomen langs de overige wegen in het buitengebied voeren we deze controle eens in de zes jaar uit. Eventuele maatregelen die hieruit voortkomen worden opgenomen in het daaropvolgende onderhoudsplan. We zorgen ervoor dat al onze bomen voldoen aan de zorgplicht voor bomen.
De financiële middelen die jaarlijks beschikbaar zijn, zijn voldoende om het juiste boombeheer uit te voeren. Elk jaar planten we meer dan 1000 erf-, park, en laanbomen. Bij het omvormen en vervangen van bomen geven we prioriteit aan bomen langs openbare wegen, mede om belangrijke hoofdgroenstructuren te behouden. Door klimaatverandering, met name droge zomers, merken we dat de algehele conditie van de bomen verslechtert.
Er zijn klimaatgelden beschikbaar voor het planten van bomen in de meest versteende dorpskernen om hittestress en waterproblemen aan te pakken. We richten ons op het vergroenen van de 'stedelijke' omgeving in de drie grootste kernen van de gemeente Horst aan de Maas. Het boomareaal groeit hierdoor, wat zorgt voor meer werk en uitdagingen bij het beheer. We werken aan een herziening van ons huidige boombeleidsplan met aandacht voor thema's zoals biodiversiteit, klimaat en cultuurhistorie. Dit beleidsplan vormt een bouwsteen voor het programma “Groen-Bauw-Klimaat” dat onder de omgevingswet wordt ontwikkeld. Naar verwachting gaat het beleidsplan begin 2025 van kracht.
Het bosbeheer en natuurbeheer van de gemeente Horst aan de Maas is thematisch ingedeeld en sluit aan bij de doelen en doelstellingen van het Bos- en natuur werkbeheerplan met visie 2023-2033. Belangrijke sturingsmechanismen zijn houtoogst, bosverjonging en beheer van landschapselementen. Biodiversiteit wordt o.a. bevorderd door het behouden en versterken van natuurwaarden, inrichten van begrazingsgebieden en het ecologisch aanpakken van aanwezige exoten. Bossen en natuurterreinen worden toegankelijk gemaakt voor recreatie en veiligheid wordt gewaarborgd, bijvoorbeeld door inspecties langs wandelroutes. Binnen het bos- en natuurbeheer worden de risico’s op natuurbranden verlaagd door integratie van landelijke richtlijnen zoals de Risico Index Natuurbranden.

Financiële middelen voor bos- en natuurbeheer zijn momenteel toereikend. Door klimaatverandering en andere factoren zoals monotonie van onze bossen en extreme weersomstandigheden, zien we dat de conditie van onze bossen snel achteruitgaat. Er wordt gekeken naar manieren om de bossen nog klimaatbestendiger in te richten.
Het onderhoud van de speelvoorzieningen voeren we zodanig uit dat het voldoet aan het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen uit 2023. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Het beschikbare onderhoudsbudget is toereikend. We vervangen speeltoestellen op basis van technische levensduur. Bij vervanging wegen we af of het noodzakelijk is om een nieuw toestel te plaatsen. Bij noodzakelijkheid maken we mede gebruik van de reserve Speelvoorzieningen. Ook brengen we bij speeltoestellen met een lagere valhoogte dan 1,50 m1 geen valondergronden meer aan. Dit laatste is overigens conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen. Het Speelbeheerplan wordt in 2024 herzien en zal voor de periode 2025-2028 geldend zijn.
De beschikbare middelen voor het onderhoud van openbaar groen, bomen en speelvoorzieningen hebben we meerjarig opgenomen in de begroting en hebben we als zodanig opgenomen in onderhoudsbestekken of in de bedrijfsvoering van de eigen buitendienst.
We plaatsen, onder voorwaarden, natuurlijke speelaanleidingen zoals zwerfkeien en boomstammen in de openbare ruimte. We wijken hiermee af van het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen.

Begroot na wijz. 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Landschapselementen

Exploitatie

-167

-117

-117

-117

-117

Totaal Landschapselementen

-167

-117

-117

-117

-117

Bomenbeheer

Exploitatie

-403

-442

-442

-442

-442

Totaal Bomenbeheer

-403

-442

-442

-442

-442

Openbaar groen/plantsoenen/parken

Exploitatie

-1.557

-1.507

-1.507

-1.507

-1.507

Totaal Openbaar groen/plantsoenen/parken

-1.557

-1.507

-1.507

-1.507

-1.507

Deze pagina is gebouwd op 10/15/2024 08:20:05 met de export van 10/15/2024 08:10:18